Nyheter

Har du husket å logge inn? Du er innlogget dersom ditt navn vises øverst til høyre på våre nettsider. Medlemsnyheter/medlemsinformasjon er kun synlig for innloggede medlemmer

Mer informasjon om medlemslukket innhold

Vis filtrering

19 resultater

Type artikkel
Velg område
19 resultater funnet med valgt filtrering.
  1. – Svindelofre er ikke dumme

    Det sier Marit Amundsen, niesen til Lillian som sommeren 2020 fikk tappet kontoen sin for over 300.000 kroner av frekke telefonsvindlere. Lillian var en av flere eldre i de såkalte «Olga-svindelsakene» som ble oppringt av personer som sa de var fra banken deres, og som lurte dem til å oppgi BankID-hemmelighetene sine for så å ta ut store beløp.

  2. BankID begrenser omfanget av ID-tyveri

    3,6 prosent, eller rundt 100 000 nordmenn, oppgir at de har fått misbrukt identiteten sin de siste to årene, ifølge en undersøkelse i regi av Skatteetaten og NorSIS. Svindelantallet er omtrent det samme som ved forrige måling, til tross for økt netthandel i fjor. NorSIS mener grunnen til at ID-tyveritallene ikke er enda større er bruk av BankID.

  3. Bevisstheten om svindel må opp

    Industriell spionasje, avansert teknologi i hendene på angriperne og en kraftig økning i svindelforsøk er den nye realiteten for norsk næringsliv. Likevel viser en fersk undersøkelse blant NHOs medlemsbedrifter en tilbakegang i oppfatningen av trusselbildet. NHOs Ole Erik Almlid og Finans Norges Kari Olrud Moen er intervjuet i Finansavisen om undersøkelsen.

  4. Ikke la deg lure

    Vet du hvordan svindlere opererer for å lure folk til å overføre pengene sine til dem? SVTs "Uppdrag granskning" har kommet på innsiden av en liga som har dette som sin spesialitet. – Slike "safe account"-svindler er også en kjent svindelmetode i Norge, sier Gry Nergård i Finans Norge. Hun oppfordrer alle til å tenke seg godt om dersom man får en slik telefon, slik at man ikke blir lurt.

  5. Robust finansiell infrastruktur

    Den norske finansielle infrastrukturen får gode skussmål i Finanstilsynets siste «Risiko og sårbarhetsanalyse 2023». Det var ingen hendelser med konsekvenser for finansiell stabilitet, foretakenes driftsstabilitet var tilfredsstillende og tilgjengeligheten til betalingstjenester og øvrige kunderettede tjenester var bedre enn tidligere år, er noen av de viktige konklusjonene.