Finansiell inkludering

I et finansmarked som i stor grad er digitalisert, er det det viktig å ta hensyn til forbrukere i alle livsfaser og med ulike digitale ferdigheter. Finans Norge jobber for at finansnæringens produkter og tjenester skal være tilgjengelig for alle. Bankene har blant annet sluttet seg til en bransjenorm som skal ivareta alle kunder som ikke er digitale.

Arbeidsbord med pc, papirer, penner, grafer, etc. Foto: Doidam/Adobe Stock

Hva betyr finansiell inkludering?

Finn ut hva finansiell inkludering betyr for deg som forbruker!

Dette er bransjenormen

Tilgjengelige analoge tjenester

Banken skal ha et tilbud til kunder som gjør det mulig å få kontoinformasjon, betale regninger og overføre penger uten hjelp av digitale løsninger.

Ansvar for informasjon og rådgivning

  • Banken skal tilby rådgivning til kunder som er i en overgangsfase fra digitale til analoge tjenester eller som ikke behersker de digitale løsningene.
  • Banken skal sørge for lett tilgjengelig informasjon som er tilrettelagt og relevant for kundegruppen.
  • Banken skal ha lett tilgjengelig informasjon for pårørende, der det er relevant.

Veiledning i bruk av digitale løsninger

Banken skal tilby veiledning i bankens digitale løsninger.

Opprettelse av disposisjonsfullmakt

  • Det skal være enkelt å opprette en fullmakt til en annen person hvis man trenger hjelp og støtte til å utføre banktjenester.
  • Banken må tilby fullmakt for disponering av konto.
  • Banken skal gi informasjon og rådgivning om muligheten for å hjelpe andre eller å få hjelp ved å benytte disposisjonsfullmakt eller andre tilsvarende løsninger, dersom dette er relevant.

Retningslinjer og rutiner

  • Banken skal ha retningslinjer for kundebehandling og nødvendig kompetanse for å betjene kundegruppen.
  • Banken skal ha rutiner og organisering som sikrer at Bransjenorm finansiell inkludering følges. 

Aktuelt om finansiell inkludering

  1. Påmeldingen til Pengequiz 2024 er åpnet

    For syvende gang gjennomfører Finans Norge Pengequiz, og allerede nå har over 20 klasser meldt seg på årets morsomste konkurranse i personlig økonomi. NM-finalen er onsdag 13. mars og som i fjor gjennomføres den digitalt ved hjelp av Kahoot! Vinnerklassen sender to elever til EM, som vil foregå i Brüssel i april.

  2. Finansiell inkludering: De fleste får god hjelp fra banken

    Bruk av nettbank eller mobilbank kan være en utfordring for de fleste av oss. Da er det viktig å få hjelp i banken. Vi har spurt kundene, og svarene vi fikk brukes nå i arbeidet med å bli enda bedre med finansiell inkludering.

  3. Min økonomi – mitt ansvar

    Bankene kan hjelpe kundene til å få bedre oversikt, men det er et stykke fra det til å mene at bankene har skylden for at så mange kvinner ikke har oversikt over økonomien sin. Det skriver Gry Nergård i et debattinnlegg i DN som svar på kritikk fra Cecilile Wian 24. oktober. Les innlegget i DN.no.

Lurer du på noe? Ta gjerne kontakt.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg. Hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt