Finansiell inkludering

I et finansmarked som i stor grad er digitalisert, er det det viktig å ta hensyn til forbrukere i alle livsfaser og med ulike digitale ferdigheter. Finans Norge jobber for at finansnæringens produkter og tjenester skal være tilgjengelig for alle. Bankene har blant annet sluttet seg til en bransjenorm som skal ivareta alle kunder som ikke er digitale.

Arbeidsbord med pc, papirer, penner, grafer, etc. Foto: Doidam/Adobe Stock

Hva betyr finansiell inkludering?

Finn ut hva finansiell inkludering betyr for deg som forbruker!

Dette er bransjenormen

Tilgjengelige analoge tjenester

Banken skal ha et tilbud til kunder som gjør det mulig å få kontoinformasjon, betale regninger og overføre penger uten hjelp av digitale løsninger.

Ansvar for informasjon og rådgivning

  • Banken skal tilby rådgivning til kunder som er i en overgangsfase fra digitale til analoge tjenester eller som ikke behersker de digitale løsningene.
  • Banken skal sørge for lett tilgjengelig informasjon som er tilrettelagt og relevant for kundegruppen.
  • Banken skal ha lett tilgjengelig informasjon for pårørende, der det er relevant.

Veiledning i bruk av digitale løsninger

Banken skal tilby veiledning i bankens digitale løsninger.

Opprettelse av disposisjonsfullmakt

  • Det skal være enkelt å opprette en fullmakt til en annen person hvis man trenger hjelp og støtte til å utføre banktjenester.
  • Banken må tilby fullmakt for disponering av konto.
  • Banken skal gi informasjon og rådgivning om muligheten for å hjelpe andre eller å få hjelp ved å benytte disposisjonsfullmakt eller andre tilsvarende løsninger, dersom dette er relevant.

Retningslinjer og rutiner

  • Banken skal ha retningslinjer for kundebehandling og nødvendig kompetanse for å betjene kundegruppen.
  • Banken skal ha rutiner og organisering som sikrer at Bransjenorm finansiell inkludering følges. 

Aktuelt om finansiell inkludering

  1. Fra digital hele livet til inkludert hele livet

    – Vi bør slutte å snakke om «Digital hele livet», og heller snakke om «Inkludert hele livet», sa Finans Norges forbrukerpolitiske direktør Gry Nergård på fredagens innspillsmøte i regi av Kommunal- og distriktsdepartementet. Kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik hadde invitert ulike aktører til å gi sine synspunkter på strategien «Digital hele livet».

  2. Bransjenorm finansiell inkludering

    Bransjenorm finansiell inkludering har som målgruppe ikke-digitale kunder, samt deres pårørende. Den omhandler hvordan bankene som et minimum skal forholde seg til og behandle ikke-digitale kunder og kunder som går fra å være digitale til å bli analoge.

  3. Digitalt utenforskap: – Det finner jeg meg ikke i

    Det sier Mathias på 24 år, med Downs syndrom. Hvordan får man tilgang til hele den digitale verden dersom man ikke har BankID? På Finans Norges forbrukerkonferanse 1. september utfordrer vi både Digitaliseringsdirektoratet og sjefen for BankID med spørsmålet; Kan alle få eID?

Lurer du på noe? Ta gjerne kontakt.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg. Hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt