Bankene samarbeider om tiltak mot svindel
Svindelforsøkene mot Norge og norske forbrukere er omfattende. Fagutvalg Antisvindel Bank følger nøye med på utviklingen.
Her kan forbrukere, skoler og offentlige etater finne svar og nyttige hjelperessurser på ofte stilte spørsmål om bruk av bank- og forsikringstjenester.
Norske banker står sammen for å hjelpe forbrukere med selvforsvar mot svindel. Svindel.no er et samarbeid mellom medlemmer av Finans Norge.
Norske banker har gjort det enklere for folk å ta kontroll over egen økonomi.
I dag finnes det over 100 banker i Norge som forbrukere kan velge mellom. For å gjøre det enklere for folk, samarbeider bankene og utvikler stadig nye digitale løsninger.
Svindelforsøkene mot Norge og norske forbrukere er omfattende. Fagutvalg Antisvindel Bank følger nøye med på utviklingen.
1. oktober var den totale forbruksgjelden i Norge på 168,2 mrd., en økning på 0,9 mrd. siste måned. I likhet med tidligere år viser forbruksgjelden en vekst etter sommerferien. – Vi ser imidlertid at rentebærende kredittkortgjeld har økt mer sammenlignet med samme periode i fjor. Det gir grunn til en viss bekymring. Samtidig er det positivt å se at bruken av kredittkort falt markant siste måned, sier Svein Ove Karstensen i Norsk Gjeldsinformasjon.
Norske personkunder fortsatte å nettotegne verdipapirfond i august, slik de har gjort de siste månedene. Det kjøpes fortsatt mest aksjefond, viser den månedlige markedsstatistikken fra Verdipapirfondenes forening (VFF).
Ny undersøkelse viser at bankkundene er aktive som aldri før. Tall viser også at brukervennlighet og nærhet til banken er like viktig som rente.
Over 600 000 nordmenn er i dag ikke digitale. For bankene og forsikringsselskapene betyr det at disse må hjelpes på andre måter.
Den digitale utviklingen i samfunnet skjer med stor kraft, og både Finans Norges medlemmer og finansmarkedet har endret seg radikalt i takt med denne. Vi samarbeider blant annet om svindelforebyggende tiltak, finansiell inkludering, god rådgivning og ansvarlig utlånspraksis.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg. Hvordan kan vi forbedre oss?