Ny svindelmetode: Tappet over 600 000 kroner fra ofrenes kontoer

Foto: Thaut Images/AdobeStock

Tre kunder i Sparebanken Sør opplevde nylig at flere hundre tusen kroner forsvant fra kontoene deres etter en ny og svært kynisk telefonsvindel, skriver NRK. I stedet for at svindlerne ringer til ofrene, får de ofrene til å ringe dem.

I en artikkel i NRK advarer Telenor mot den nye svindelmetoden, som selskapet har døpt «omvendt telefonsvindel».

Kundene mottar først en SMS som tilsynelatende ser ut som om den kommer fra banken, om falske aktiviteter på kontoene deres. Her blir de bedt om å ringe kundesenteret på et 800-nummer så raskt som mulig, der blir de møtt av en norsk kvinne som vil hjelpe dem med å stoppe svindelen. Tidlig i samtalen blir kundene bedt om å bekrefte identiteten sin med BankID og passord. Dermed har svindlerne alt de trenger for å logge seg inn på nettbanken, og for å tømme kundenes konti.

Finans Norges enkle råd for å unngå banksvindel er å aldri oppgi BankID-koden din til noen. Det er ingen legitime årsaker til at noen skal få oppgitt dette fra deg.

Les hele saken hos NRK.