Trygge forbrukere

Finans Norge arbeider for å trygge forbrukerne i et digitalt finansmarked. Her finner du næringspolitiske posisjoner og rammeverk. Forbrukerinformasjon finner du på temaside om personlig økonomi.

Den digitale utviklingen i samfunnet skjer med stor kraft, og både Finans Norges medlemmer og finansmarkedet har endret seg radikalt i takt med denne. Sammen med våre medlemsbedrifter og aktører i næringen jobber vi blant annet med svindelforebyggende tiltak, finansiell inkludering, god rådgivning og ansvarlig utlånspraksis.

Mer om de viktigste sakene vi jobber med (logg inn)

Dette arbeider vi med

  1. Fremdeles ingen endring i gjeldsregistrene

    I 2021-2022 ba Stortinget regjeringen om å utvide ordningen for gjeldsinformasjon, det vil si: gjøre gjeldsregistrene bedre. Dette er fremdeles ikke gjort, til tross for flere innspillsmøter og en formell høringsrunde om endringer i gjeldsinforasjonsforskriften. I årets statsbudsjett er denne problemstillingen ikke nevnt.

  2. Glad for penger til fullmaktsregister

    Regjeringen foreslår 2,6 millioner kroner i neste års statsbudsjett til fullmaktsregister. – I et samfunn som blir stadig mer digitalisert er et slikt register helt nødvendig, sier forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge, Gry Nergård.

  3. Økt fokus på digital kompetanse hos eldre

    I statsbudsjettet for 2025 foreslår regjeringen flere tiltak for å styrke digital inkludering og opplæringstilbud for eldre. – Vi stiller spørsmåltegn ved hvor det er riktig å bruke midler til digital kompetanseutvikling, og hvor man må tenke andre løsninger, sier forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge, Gry Nergård.

Lær selvforsvar mot svindel

Norske banker står sammen for å hjelpe forbrukere med selvforsvar mot svindel. Svindel.no er et samarbeid mellom medlemmer av Finans Norge.

Finansiell inkludering

Finansnæringens produkter og tjenester skal være tilgjengelig for alle. Bankene har blant annet sluttet seg til en bransjenorm som skal ivareta alle kunder som ikke er digitale.

Møteplasser

Hvert år gjennomfører Finans Norge Forbrukerkonferansen for å sette fokus på hvordan finansbransjen skal arbeide med å trygge forbrukerne i digitaliseringen av finansmarkedet.

Forbrukerinformasjon

Her kan forbrukere, skoler og offentlige etater finne svar og nyttige hjelperessurser på ofte stilte spørsmål om bruk av bank- og forsikringstjenester.

Lurer du på noe? Ta gjerne kontakt.
Ansattbilde av Hanna Huseklepp. Foto.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg. Hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt