Trygge forbrukere

Finans Norge arbeider for å trygge forbrukerne i et digitalt finansmarked. Her finner du næringspolitiske posisjoner og rammeverk. Forbrukerinformasjon finner du på temaside om personlig økonomi.

Den digitale utviklingen i samfunnet skjer med stor kraft, og både Finans Norges medlemmer og finansmarkedet har endret seg radikalt i takt med denne. Sammen med våre medlemsbedrifter og aktører i næringen jobber vi blant annet med svindelforebyggende tiltak, finansiell inkludering, god rådgivning og ansvarlig utlånspraksis.

Mer om de viktigste sakene vi jobber med (logg inn)

Dette arbeider vi med

  1. Finansiell inkludering: De fleste får god hjelp fra banken

    Bruk av nettbank eller mobilbank kan være en utfordring for de fleste av oss. Da er det viktig å få hjelp i banken. Vi har spurt kundene, og svarene vi fikk brukes nå i arbeidet med å bli enda bedre med finansiell inkludering.

  2. Ny autorisasjonsordning i 2024

    2. januar 2024 åpner Autorisasjonsordningen for Usikret kreditt, en ordning for rådgivere som jobber med kreditt og lån uten pantesikkerhet. Fra 2024 kan også låneformidlere som gir råd om boliglån, autoriseres i Kreditt. Bedrifter kan søke om tilslutning i Autorisasjonsordningen i Kreditt fra 1. februar 2024. Les mer om begge sakene hos FinAut.

  3. Min økonomi – mitt ansvar

    Bankene kan hjelpe kundene til å få bedre oversikt, men det er et stykke fra det til å mene at bankene har skylden for at så mange kvinner ikke har oversikt over økonomien sin. Det skriver Gry Nergård i et debattinnlegg i DN som svar på kritikk fra Cecilile Wian 24. oktober. Les innlegget i DN.no.

Svindel

Her får du noen gode tips om hvordan du skal unngå å bli svindlet. Det viktigste rådet er: Aldri gi fra deg BankID-hemmelighetene dine!

Laster spiller …

Svindelmetoder


Phishing via SMS - BankID

Phishing via SMS - BankID

IT support

IT support

Pengemuldyr

Pengemuldyr

Telefonsvindel

Telefonsvindel

Kjærlighetssvindel

Kjærlighetssvindel

Publikum på en konferanse. Foto.

Møteplasser

Hvert år gjennomfører Finans Norge Forbrukerkonferansen for å sette fokus på hvordan finansbransjen skal arbeide med å trygge forbrukerne i digitaliseringen av finansmarkedet.

Et ungt par med baby. Foto.

Forbrukerinformasjon

Her kan forbrukere, skoler og offentlige etater finne svar og nyttige hjelperessurser på ofte stilte spørsmål om bruk av bank- og forsikringstjenester.

Lurer du på noe? Ta gjerne kontakt.
Et bilde av Finans Norges ansatt Valentina Beqiri

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg. Hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt