Trygge forbrukere

Finans Norge arbeider for å trygge forbrukerne i et digitalt finansmarked. Her finner du næringspolitiske posisjoner og rammeverk. Forbrukerinformasjon finner du på temaside om personlig økonomi.

Den digitale utviklingen i samfunnet skjer med stor kraft, og både Finans Norges medlemmer og finansmarkedet har endret seg radikalt i takt med denne. Sammen med våre medlemsbedrifter og aktører i næringen jobber vi blant annet med svindelforebyggende tiltak, finansiell inkludering, god rådgivning og ansvarlig utlånspraktis.

Mer om de viktigste sakene vi jobber med (logg inn)

Dette arbeider vi med

  1. Økokrims bedragerienhet må på plass nå!

    – Det er ubegripelig at politikerne hindrer antisvindelarbeidet pga en meningsløs diskusjon om lokalisering. Dette må på plass umiddelbart, for å stoppe den omfattende svindelen vi ser i dag, sier Gry Nergård i Finans Norge. Finans Norge støtter Økokrims forslag om lokalisering i Trondheim, dersom Oslo ikke er aktuell. Les saken i vg.no

  2. Forbruksgjelden har økt med 2,1 mrd

    Tall fra Norsk Gjeldsinformasjon pr 1. april viser at forbruksgjelden i Norge er på 153,3 mrd. og har steget med 2,1 mrd. siden forrige måned. – Den rentebærende forbruksgjelden ligger nå på et høyere nivå sammenlignet med fjoråret. Noe av økningen skyldes nok påsken, men det er viktig at folk kontakter banken sin hvis de har økonomiske problemer, sier Svein Ove Karstensen.

  3. Når gode råd er gratis

    I 2022 lærte vi et nytt ord: Dyrtid. Det var Christian Poppe fra forskningsinstituttet SIFO som introduserte oss for begrepet, da han sommeren 2022 kunne fortelle at en tredjedel av norske husholdninger hadde fått en dårligere økonomi bare siden januar, og en fjerdedel av husholdningene anså det som problematisk å betale regninger og renter.

Publikum på en konferanse. Foto.

Møteplasser

Hvert år gjennomfører Finans Norge Forbrukerkonferansen for å sette fokus på hvordan finansbransjen skal arbeide med å trygge forbrukerne i digitaliseringen av finansmarkedet.

Et ungt par med baby. Foto.

Forbrukerinformasjon

Her kan forbrukere, skoler og offentlige etater finne svar og nyttige hjelperessurser på ofte stilte spørsmål om bruk av bank- og forsikringstjenester.

Lurer du på noe? Ta gjerne kontakt.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg. Hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt