Trygge forbrukere

Finans Norge arbeider for å trygge forbrukerne i et digitalt finansmarked. Her finner du næringspolitiske posisjoner og rammeverk. Forbrukerinformasjon finner du på temaside om personlig økonomi.

Den digitale utviklingen i samfunnet skjer med stor kraft, og både Finans Norges medlemmer og finansmarkedet har endret seg radikalt i takt med denne. Sammen med våre medlemsbedrifter og aktører i næringen jobber vi blant annet med svindelforebyggende tiltak, finansiell inkludering, god rådgivning og ansvarlig utlånspraksis.

Mer om de viktigste sakene vi jobber med (logg inn)

Dette arbeider vi med

  1. FinAuts årsrapport

    10 000 rådgivere er nå autorisert gjennom Finansnæringens Autorisasjonsordninger (FinAut). Disse gir råd til forbrukere hver dag. Medlemsundersøkelsen 2023 viser at FinAut scorer høyt på tillit, integritet og tilfredshet. Dette og mye mer kan du lese i FinAuts årsrapport for 2023. Den finner du på FinAut.no.

  2. Økt pågang fra kunder som vil ha hjelp

    Dyrtid og krevende situasjon har medført at over halvparten av rådgiverne i bank opplever økt pågang fra kunder som vil ha hjelp til å løse økonomiske problemer. Det viser en undersøkelse FinAut har gjennomført blant nesten 8000 rådgivere i kreditt i bank. Les mer hos FinAut.

Gammel mann. Foto.

Lær selvforsvar mot svindel

Norske banker står sammen for å hjelpe forbrukere med selvforsvar mot svindel. Svindel.no er et samarbeid mellom medlemmer av Finans Norge.

Publikum på en konferanse. Foto.

Møteplasser

Hvert år gjennomfører Finans Norge Forbrukerkonferansen for å sette fokus på hvordan finansbransjen skal arbeide med å trygge forbrukerne i digitaliseringen av finansmarkedet.

Et ungt par med baby. Foto.

Forbrukerinformasjon

Her kan forbrukere, skoler og offentlige etater finne svar og nyttige hjelperessurser på ofte stilte spørsmål om bruk av bank- og forsikringstjenester.

Lurer du på noe? Ta gjerne kontakt.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg. Hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt