-
Nå lanseres Digitalt Dødsbo
Etterlatte og arvinger får nå enklere tilgang til informasjon om den avdødes formue og gjeld. Løsningen kalles Digitalt dødsbo og er laget i samarbeid mellom offentlig og privat sektor. Digitalt dødsbo er et frivillig tilbud til etterlatte og arvinger utnevnt av tingretten.
-
Ny digitaliseringsminister: – Etterlengtet
Mandag ble det kjent at Karianne Tung (Ap) skal inn i nyopprettet post som statsråd for digitalisering- og forvaltningspolitikk. – Dette er etterlengtet, og vi er svært positive til at digitalisering prioriteres i større grad, sier Tom Høiberg, direktør for digitalisering og betaling i Finans Norge.
-
Slik har noen millioner blitt til 48 milliarder
Det finnes et datadelingsprosjekt i Norge som til nå har gitt 48,3 milliarder kroner i målbare gevinster for de neste 10 årene. Vinnerne er du, jeg, næringslivet og det offentlige. Du har neppe hørt om det, men dette er bare starten på hva som er mulig hvis regjeringen prioriterer millioner til utvikling for å høste milliarder.
-
Et stramt budsjett krever tydelige prioriteringer i fremtiden
Regjeringen har varslet et stramt budsjett. Det er nødvendig for å hindre kraftig renteøkning. Men da må regjeringen samtidig prioritere investeringer som gir økt verdiskapning i fremtiden. Finans Norge og IKT-Norge ber regjeringen prioritere økte investeringer i digitalisering, i kompetanse for omstilling og forebygging av naturskader.
-
DSOP-programmet sparer samfunnet for milliarder
Ett av Norges største og viktigste digitaliseringsprosjekter skjer i regi av en rekke offentlige virksomheter og finansnæringen. En fersk analyse fra finansnæringens infrastrukturselskap, Bits, viser samfunnsmessige gevinster på nær 60 milliarder kroner over de neste 10 årene.
-
Kan spare samfunnet for 67 milliarder kroner
En ny rapport viser at digitale løsninger utviklet i samarbeid mellom offentlige etater og finansnæringen kan gi samlet gevinst på opptil 67 milliarder kroner frem mot 2034, dersom løsningene tas fullt i bruk.
-
Lovvask for å bekjempe kriminalitet
Regjeringen vil utrede lovverket som står i veien for bekjempelse av svindel og annen økonomisk kriminalitet. Finans Norge applauderer initiativet.
-
Finansnæringen er klare for å bidra i digitaliseringsarbeidet
Regjeringen har lagt frem en ny nasjonal digitaliseringsstrategi som setter klare mål for framtidens digitale Norge. – Nå kommer taktskifte i digitaliseringen av Norge. Det betyr en enklere og tryggere hverdag for folk, et mer konkurransedyktig næringsliv og en mer moderne offentlig sektor, sier statsminister Jonas Gahr Støre i forbindelse med framleggelsen av meldingen.
-
Kartverket vinner statlig pris for DSOP-prosjekt
Banker, eiendomsmeglere og Kartverket har gått sammen for å digitalisere boligkjøpsprosessen og dialog i bolighandelen. – At prosjektet gis Beste stat-prisen 2024 er en bekreftelse på at DSOP-samarbeidet gir gevinster og får solid annerkjennelse, sier Tom Høiberg, direktør for digitalisering og betaling i Finans Norge.
-
Fremgangen for digital bolighandel fortsetter
Over halvparten av landets tinglysinger av bolighandel er nå digitalt. – Dette gir betydelige gevinster både for innbyggere, miljøet og næringslivet, kommenterer Bits.