Slik unngår du å bli svindlet

Gå til hovedinnhold

Slik unngår du å bli svindlet

En svindler som sitter foran en laptop.Foto.
Foto: InsideCreativeHouse/AdobeStock

Finans Norge advarer alle bankkunder mot stadig mer avanserte former for svindel. Det aller viktigste du kan gjøre for å ikke bli lurt er å aldri oppgi din BankID eller passord til noen. Ikke engang til banken, politi eller personer du stoler på.

Det er alltid noen som forsøker å svindle andre på nett eller over telefonen og det gjelder å være oppmerksom. Her får du noen gode tips om hvordan du skal unngå å bli svindlet. Det viktigste rådet er: Aldri gi fra deg BankID-hemmelighetene dine!

Banken vil aldri ringe deg og be deg oppgi BankID eller passord. Hvis noen gjør det - legg på!

Ifølge politiet er det disse svindelmetodene som nå er vanlig:

  • Spoofing - misbruk av norske telefonnumre, hvor det ser ut som om svindlerne ringer fra politiet, banken eller andre instanser du stoler på og hvor målet er å fralure deg passord og koder til BankID’en din.
  • Phishing – du lures til å gi fra deg passord og koder – for eksempel via en lenke i en e-post eller sms som ser ut som den kommer fra banken din
  • Tapte anrop på telefonen din. Dersom du ringer tilbake, blir det dyrt (men det koster deg ingen ting å ta telefonen når svindlerne ringer deg).
  • Kjærlighetssvindel, eller at du tror at noen du er i kontakt med på nettet er i økonomisk nød og hvor målet er å opparbeide et tillitsforhold slik at du sender penger for å hjelpe.

Følg disse rådene for å unngå å bli svindlet:

  1. Hverken banken eller politiet vil be deg om å oppgi personlige opplysninger verken over e-post eller telefon. BankID-kodene er personlige, og skal aldri deles.

  2. Aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord til andre, uansett hvem som ber om det – selv om personen angivelig skal komme fra banken, politiet, og selv om de tilhører familien, venner eller andre. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler. Pass også på at ingen kikker deg over skulderen når du taster inn kodene dine.
     
  3. Familien din skal aldri bruke din personlige BankID-kode for å hjelpe deg med dine banktjenester. Det finnes andre løsninger. Du kan for eksempel gi noen i familien din disposisjonsfullmakt til din bankkonto. Den som får fullmakt bruker da sin egen BankID til å betale regningene for deg. Du kan også velge å gå over fra digitale banktjenester til den gode gamle måten å bruke banken på (telefon og brevgiro). Les mer om å være ikke-digital bankkunde.

  4. Får du en telefon fra noen som oppgir at de ringer fra banken (eller andre tjenesteleverandører eller offentlige instanser) hvor de ber om personlige opplysninger, så legg på. Ikke la deg lure, selv om de blir sinte og truende eller er verdens hyggeligste!

  5. Aldri still kontoen din til disposisjon for overføringer fra ukjente. Da risikerer du å bli medskyldig i svindel.

  6. Ikke svar på e-posten eller ring telefonnummeret som er oppgitt i e-posten, hvis du tror det er et svindelforsøk.

  7. Ikke klikk på en mistenkelig lenke i en e-post eller sms for å se hvor den leder. Dersom du tror du er utsatt for svindel så ta kontakt med banken umiddelbart, for jo raskere de får beskjed jo raskere kan de stoppe eventuelle transaksjoner.

  8. Snakk med andre, spesielt eldre, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene å bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.

  9. Sørg for å bytte passord på e-post, Facebook, Instagram mv. regelmessig, og unngå å ha samme passord flere steder.

  10. Bruk tofaktorautentisering der det er mulig. 

Teknologiutviklingen går raskt og det er et evig kappløp om å holde tritt med nye svindelmetoder. Både stemme og ansikt kan etter hvert bli brukt i svindelforsøk, så regelen er STOPP – TENK – SJEKK, når du får henvendelser du stusser på. 

Husk: Du må ikke låne bort din BankID, for BankID er din digitale legitimasjon og underskrift.