Pass på telefonsvindel

Gå til hovedinnhold
Publisert:

Pass på telefonsvindel

Illustrasjonsbilde: En hånd som kommer ut av pc-skjermen og tar en lommebok
Det er mange måter å bli svindlet på - og ikke bare på nett

En bank vil aldri be deg oppgi BankID, fødselsnummer eller passord på telefon eller mail. Flere banker advarer nå mot nye svindelmetoder.

Metodene bedragere benytter blir bare mer og mer utspekulerte, og gjør det vanskelig for uskyldige personer å vite om de står overfor en svindler eller ei. Svindlerne er spesielt opptatt av å få tak i BankIDen din eller andre personopplysninger. Den enkle huskeregelen er at du aldri skal oppgi koden din til noen – verken på telefon, mail eller noen andre steder enn på nettsider du vet er riktige.

«Ditt lån er innvilget»

Flere norske banker har den siste uken varslet om en ny telefonsvindel. Svindlerne ringer kunden og sier at du har søkt om lån og at det er innvilget. Når kunden så sier at man ikke har søkt om noe lån, tilbyr de seg å sette deg over til en annen avdeling som kan ordne opp. Der blir du forsøkt lurt til å oppgi BankID og lignende.

Rådet er enkelt. Aldri oppgi BankID, fødselsnummer eller passord til noen - Legg på!  

– Vær obs

Fødselsnummer er en nøkkel i ID-tyverier, og BankID er din elektroniske signatur. Vær svært bevisst på hvor du oppgir dette og hvordan du behandler det, særlig på Internett. Mange kriminelle sender falsk e-post og setter opp falske nettsider eller ringer for å tilegne seg andres personlige informasjon, som de kan misbruke.

Blogg: Men BankID-en min får du aldri

BankID er en fantastisk oppfinnelse som gjør hverdagslivet enklere. BankID er mitt digitale "jeg". Men, BankID må ikke deles! Forbrukerpolitisk direktør skriver om BankID og tillit og ansvar i sin blogg. 

Bilde av Gry Nergård