Lovendringer 1. januar 2026 på arbeidsrettens område

Publisert

Illustrasjonsbilde av storting og en av løve-statuene utenfor

Nytt år og nye lovendringer. Her får du en oversikt over relevante lovendringer på arbeidsrettens område fra 1. januar 2026.

Det er spesielt to endringer det er viktig for Finans Norges arbeidsgivermedlemmer å merke seg. Det ene er fjerningen av bedriftsintern aldersgrense og det andre er at det nå kreves et tydeligere krav til å kartlegge det psykososiale arbeidsmiljøet. 

Bedriftsinterne aldersgrenser fjernes – hovedregel 72 år 

Adgangen til bedriftsinterne aldersgrenser på 70 år fjernes, og den alminnelige aldersgrensen justeres opp til 72 år. Endringen følger av nye regler i arbeidsmiljøloven § 15‑13a og aldersgrenseloven. Ansatte kan med det kreve å stå i stilling til fylte 72 år. Bedrifter som har lavere aldersgrenser i tariffavtale må endre praksis innen tariffperiodens utløp eller innen tre år. 

Hva bør arbeidsgiver gjøre?

  • Informer de ansatte om endringen, for eksempel på intranettet og i personalhåndboka. 
  • Bruk oppdaterte arbeidsavtalemaler ved nyansettelser og når eksisterende arbeidsavtaler skal endres av andre grunner. Bruk gjerne Finans Norges arbeidsavtalemaler som er oppdatert. 
  • Les mer om endringen på Arbinn 

      Tydeligere krav til psykososialt arbeidsmiljø 

      Lovendringene i arbeidsmiljøloven § 4‑3 pålegger ikke arbeidsgiverne nye plikter, men skal gi bedre veiledning og større bevissthet om hva virksomhetene skal jobbe med for å skape et godt psykososialt arbeidsmiljø. Det presiseres at psykososiale faktorer skal kartlegges og håndteres på lik linje med fysiske risikofaktorer. Nytt første og andre ledd lyder:  

      «Arbeidet skal organiseres, planlegges og gjennomføres slik at de psykososiale arbeidsmiljøfaktorene i virksomheten er fullt forsvarlige ut fra hensynet til arbeidstakernes helse, sikkerhet og velferd.

      Psykososiale arbeidsmiljøfaktorer er i tillegg til forhold som nevnt i tredje til sjette ledd blant annet;

      • uklare eller motstridende krav og forventninger i arbeide 
      • emosjonelle krav og belastninger i arbeid med mennesker 
      • arbeidsmengde og tidspress som innebærer ubalanse mellom arbeidet som skal utføres, og den tiden som er til rådighet 
      • støtte og hjelp i arbeidet.»

      Presiseringene er ikke ment å innebære noen endring av gjeldende rett. 

      Hva bør arbeidsgiver gjøre? 

      • Jobb strukturert: Kartlegg både fysiske og psykososiale risikofaktorer, iverksette tiltak hvis nødvendig. 
      • Jobb forebyggende med psykososialt arbeidsmiljø: inkluder tillitsvalgte og ta det inn som del av lederopplæring. Samarbeid med bedriftshelsetjenesten, hvis dere har dette. 
      • Hold deg oppdatert: Det kommer både forskrift og veileder om psykososialt arbeidsmiljø som skal støtte bedriftene i arbeidet.   
      • Les mer om endringen på Arbinn og se webinar som ble arrangert høsten 2025. 
      • Arbeidstilsynets sider om psykososialt arbeidsmiljø har også råd og veiledning om psykososiale arbeidsmiljøfaktorer og hvordan du jobber forebyggende. 
              Cathrine Bjoland-Øverby, advokat MNA i Finans Norge. Foto.
              Bilde av Pål Viksmoen i Finans Norge. Foto.

              Meld deg på vårt nyhetsbrev

              Meld deg på vårt nyhetsbrev

              Vi holder deg oppdatert hver uke med nyheter, aktuelle saker, kurs og arrangementer. Er du ansatt i en av Finans Norges medlemsbedrifter, får du en egen medlemsversjon.