Ingen justering i finansskatten
Med virkning fra 2017 ble det innført en særskilt skatt på finansnæringen. Den gangen ble det sagt at det skulle hentes inn 3,5 milliarder kroner ekstra i skatt fra finansnæringen for å kompensere for at kundene i finansnæringen ikke betaler moms.
Regjeringen regner imidlertid nå med å få inn 7 milliarder kroner i finansskatt i 2026, fordelt på 3,1 milliarder i ekstra arbeidsgiveravgift og 3,9 milliarder i ekstra selskapsskatt. Finansskatten innebærer at finansnæringen betaler 3 prosentpoeng høyere selskapsskatt, og 5 prosentpoeng ekstra arbeidsgiveravgift.
Endringer i skattereglene for verdipapirfond
Departementet foreslår flere endringer i skattereglene for verdipapirfond som vil innebære at ingen norske verdipapirfond lenger vil måtte betale skatt. Aksjeinntekt, renteinntekt og inntekt fra finansielle instrumenter fritas for ordinær beskatning i fondet. Fondet skal ha en egen sjablongbeskatning av mottatt utbytte, etter mønster av treprosentregelen i fritaksmetoden. Satsen skal imidlertid ikke være 3 prosent, men 1 prosent. Øvrig beskatning skal skje hos andelseierne i fondet. Anvendelsesområdet for bestemmelsene presiseres. Særreglene for skattlegging av selve fondet skal gjelde for UCITS-fond, norske nasjonale fond og fond etablert i andre EØS-land som tilsvarer norske fond.
Finans Norge har tatt til orde for at verdipapirfond bør gis skattefritak for alle sine inntekter.
Endringer i skattereglene for fondskonto
Departementet foreslår endringer i skattereglene for fondskonto for å stenge for uheldige tilpasninger når selskaper investerer i fondskonto. Etter gjeldende regler kan selskaper som investerer i fondskonto, oppnå skattefritak etter fritaksmetoden for aksjer utenfor fritaksmetoden og for andre eiendeler enn aksjer. En målrettet løsning på dette vil være å endre den sjablongmessige beregningen av forholdet mellom aksjer og rentepapirer, og å innrette regelverket slik at fritaksmetoden vil få vanlig anvendelse når investeringen skjer gjennom fondskonto. Departementet fremmer lovforslag i samsvar med dette.
Departementets forslag er i tråd med innspill fra Finans Norge og Nordea.
IPS – grensen økes
I tråd med Pensjonsforliket som ble inngått 29. februar 2024 mellom flertallet av partier på Stortinget – har regjeringen nå foreslått å øke maksimalt sparebeløp i IPS. I dag gis det fradrag i alminnelig inntekt for premie, innskudd og kostnader knyttet til administrasjon av avtaler om IPS med inntil 15 000 kroner per år. Utbetalinger kan tidligst skje fra fylte 62 år. Uttak fra ordningen skattlegges som kapitalinntekt. Innestående midler er fritatt for løpende inntektsbeskatning og formuesskatt.
Regjeringen følger nå opp og foreslår at maksimal årlig sparing i IPS skal være minst 25 000 kroner fra og med statsbudsjettet for 2026. Endringene trer i kraft med virkning fra og med inntektsåret 2026.
Finans Norge er positive til forslaget om å heve sparegrensen i IPS, og mener at denne grensen gjerne kan økes enda mer. Tidligere har sparegrensen vært opptil kroner 40.000 pr år.
Merverdiavgift ved internasjonal handel med tjenester
Regjeringen foreslår regler som skal bidra til å tette et hull i merverdiavgiftsreglene, som har ført til at flernasjonale selskap har kunnet unngå merverdiavgift på kjøp av tjenester som er til bruk i Norge. Departementet uttaler at dette bryter med grunnleggende likebehandlingshensyn og også bryter med prinsippet om at beskatningsretten ligger til det landet der tjenestene er til bruk. Departementet peker på at avgiftshullet særlig utnyttes av flernasjonale finansforetak og at dette er uheldig for konkurransen i finansmarkedene.
Begrensning av fradrag for gjeld og gjeldsrenter for finansforetak med virksomhet i utlandet
Departementet foreslår en ny regel for fradrag for gjeld og gjeldsrenter for finansforetak med virksomhet i utlandet når Norge etter skatteavtalen ikke kan skattlegge inntekt opptjent i utlandet (unntaksmetoden). Departementet foreslår å innføre et prinsipp om direkte tilordning. Etter denne metoden vil fradraget fordeles etter hvor gjelden er pådratt, og ikke etter hvordan bruttoformuen fordeler seg. Finans Norge hadde ikke innvendinger til dette forslaget da saken var på høring.
Endringer i suppleringsskatteloven
Suppleringsskatteloven ble vedtatt i januar 2024. Loven gjennomfører OECDs modellregelverk for global minimumsbeskatning i norsk rett. Departementet foreslår enkelte endringer som innebærer at det norske regelverket blir oppdatert i samsvar med to administrative veiledninger publisert i henholdsvis 2024 og 2025. Endringene som foreslås bidrar til at det blir et mer enhetlig regelverk i landene som har implementert suppleringsskattereglene.