Bidrar til kompetanseløft i finansnæringen

Publisert

Nærmere 90 personer så direktesendingen da Idar Kreutzer, administrerende direktør i Finans Norge, var med på åpningen av et første kurset i digital transformasjon. Foto: Finans Norge

I samarbeid med Finansforbundet, NTNU og SpareBank 1 har Finans Norge vært med på å utvikle et høyskolekurs i digital transformasjon. Kurset er spesielt tilpasset ansatte i finansnæringen og mandag 29. november ble åpningen av kurset markert med et direktesendt webinar.

Kurset skal bidra til at Finans Norges medlemsbedrifter får økt kompetanse i hvordan finansnæringen kan utnytte mulighetene nye digitale verktøy og tjenester gir, hvilke løsninger morgendagens banker vil trenge og gi et innblikk i hvilke konsekvenser den digitale transformasjonen har for produktivitet, kundeopplevelse og samfunnet ellers. Kurset er fleksibelt og digitalt, og lagt opp slik at det kan kombineres med å stå i jobb.

Finansnæringen har ikke råd til å bli hengende etter

Norge og Norden er en av de mest digitale regionene i verdensmålestokk. Samtidig skjer den teknologiske utvikling i rekordfart.

–  Finanssektoren har et stort behov for ny kompetanse som følge av teknologiutviklingen, nye aktører, forbruksmønstre, endringer i reguleringer, samt en fremvoksende Fintech-sektor, sa administrerende direktør i Finans Norge, Idar Kreutzer, under åpningen av nettkurset.

Kurset vil øke deltakernes kompetanse innen ny teknologi, digital økonomi, samt nye organisasjonsformer og forretningsmodeller.

Viktig med omstillingsevne

I Finans Norges undersøkelse «Kompetansesjekken» går det frem at 8 av 10 av Finans Norges medlemsbedrifter peker på «omstillingsevne og å ta initiativ til å utvikle egen kompetanse og ferdigheter» som viktigste personlige egenskaper dersom du er og fortsatt skal være ansatt i finansnæringen fremover. Veldig mange trekker også frem at det er viktig med «digitale ferdigheter og evne til å utnytte ny teknologi og IT-verktøy».

– Dette kurset er et viktig bidrag til omstilling og kompetanseheving, og et godt eksempel på samarbeid mellom arbeidsgiverne, arbeidstakerne og akademia, sa Kreutzer og berømmet det gode samarbeidet mellom partene som har utviklet kurset.