I et samarbeidsprosjekt mellom myndighetene og finansnæringen arbeides det nå for at kortbetalinger med BankAxept kan fungere i opptil 4 uker i en alvorlig krisesituasjon, skriver Eivind Gjemdal, administrerende direktør i Bits. Foto: Tyler Olson/Adobe Stock
Finansnæringen har solid beredskap for strøm- og nettbrudd. Med BankAxept kan nordmenn fortsatt betale for nødvendighetsvarer i butikk i opptil sju dager – selv ved alvorlige avbrudd. Nå jobbes det for å utvide denne kapasiteten til fire uker.
Finansnæringen er en næring som er digitalisert til samfunnets beste, veldig mange norske innbyggere fungerer meget godt i en tilnærmet heldigital hverdag og knapt noen vil tilbake til BrevGiro, sjekker og kontanter.
Finansnæringen er forberedt på at datanettverket eller strømmen kan falle bort for kortere eller lengre perioder. Det viktigste ved bortfall av nettverket i de tre scenarioene artikkelen tar opp, er tilgang til betalinger i butikker. Tilgang til egen nettbank og betaling av eFaktura eller AvtaleGiro er ikke like tidskritisk hvis avbruddet er timer eller et fåtall dager.
Eivind Gjemdal, administrerende direktør i Bits.
For betalinger i butikk er finansnæringen i Norge godt forberedt. Norge har et nasjonalt kortsystemBankAxept som vil fungere i 6 timer selv om butikkene ikke har tilgang til nettverket eller det er store strømbrudd, dog forutsatt at butikken har strøm eller batterikapasitet på betalingsterminalen. Etter denne 6 timers perioden, vil innbyggere i Norge fortsatt ha tilgang til å handle mat, medisiner og drivstoff i 7 dager. Men etter den initielle 6 timers-perioden, kan du ikke handle kapitalvarer eller andre produkter som ikke er kategorisert som nødvendighetsvarer. Det betyr at samfunnet er sikret at betalingssystemet ikke hindrer tilgang til nødvendighetsvarer i 7 dager.
Men vi ønsker å utvide denne perioden. I et samarbeidsprosjekt mellom myndighetene og finansnæringen arbeides det nå for at kortbetalinger med BankAxept kan fungere i opptil 4 uker i en alvorlig krisesituasjon der dagens infrastruktur ikke fungerer. I tillegg innføres det nå funksjonalitet som forbedrer kundeopplevelsen i en off-line situasjon der kunden slipper å signere på papirslippen fra terminalen i butikken hvis butikken er offline, det hindrer køer i kassene og gir en god kundeopplevelse.
Så vil selvsagt finansnæringens tjenester til kundene bli påvirket ved et lengre bortfall av nettverket, lønnen kan bli forsinket og tilgangen til kontoen begrenset. Men som innbygger i Norge vil du klare å betale for nødvendighetsvarer i butikkene med BankAxept i de scenarioene som Aftenposten tegner opp.
Bits AS er bank- og finansnæringens infrastrukturselskap i Norge. Selskapet har ansvar for å utvikle, vedlikeholde og sikre en effektiv og robust betalingsinfrastruktur som gjør det mulig å gjennomføre transaksjoner mellom alle banker. Bits ble etablert i 2016 og eies av Finans Norge. Arbeidet deres er samfunnskritisk og bidrar til digitalisering, standardisering og stabilitet i det norske betalingssystemet
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Vi holder deg oppdatert hver uke med nyheter, aktuelle saker, kurs og arrangementer. Er du ansatt i en av Finans Norges medlemsbedrifter, får du en egen medlemsversjon.