Nå lanseres en ny runde av svindelkampanjen «No Way - du lurer ikke meg», med særlig fokus på å beskytte eldre mot svindel.
Fra 19. mai til 6. juni vises kampanjefilmen på nytt hos TV2. Filmen er tilpasset sesongen, med referanser til 17. mai, konfirmasjoner og bryllup – tider hvor folk ofte er ekstra opptatt og sårbare.
I tillegg publiseres kampanjens innhold på nytt i sosiale medier, via kontoene på Facebook og Instagram.
– Sammen kan vi stoppe svindlerne
Finans Norge ber nå alle medlemsbanker om å støtte kampanjen aktivt.
– Vi trenger hjelp fra bankene til å nå ut til kundene, særlig de eldre. Bankenes antisvindeleksperter poengterer at selv om vi alle kan bli svindlet, er tapstallene på en enkelt svindel gjerne høyere for eldre, sier Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge.
Hun understreker at bankene er en viktig og troverdig kanal for informasjon – og har den daglige kontakten med mange eldre kunder.
– Å dele kampanjematerialet i egne kanaler kan utgjøre en stor forskjell, sier Nergård.
Svindelen øker – store summer går tapt
Tall fra Finanstilsynet viser at svindlerne fikk med seg hele 1,2 milliarder kroner i 2024 – en økning på nesten 30 prosent fra året før. Dette er penger som går til kriminelle organisasjoner.
– Bankene utvikler stadig bedre sikkerhetsløsninger, men svindlerne finner stadig nye måter å lure folk på. Derfor er det viktig at vi fortsetter å informere – og nå målgruppen der de faktisk er, sier Nergård.
TV-reklame når de eldre best
Selv om strømmetjenester blir mer populære, er fortsatt tradisjonell TV en effektiv kanal for å nå personer over 60 år.
– Vi har derfor valgt å kjøre en ny runde av kampanjen med reklame på lineær TV, for å sikre at vi når frem til den eldre målgruppen, sier Nergård.
Hvordan kan du bidra i nytt krafttak mot svindel?
Alle medlemsbankene har fått tilsendt en e-post med lenke til all kampanjemateriell. Her finnes blant annet:
- Filmer og bilder til sosiale medier
- Digitale annonser til nettaviser og lignende
- Radiosnutter og utendørsreklame
Innholdet har som mål å lære folk selvforsvar mot svindel, og generere trafikk til kampanjesiden svindel.no.