Kundetiltak etter hvitvaskingsloven for kunder som er utenlandsk ambassadepersonell

Interaktivt KYC-samsvarsgrensesnitt med brukeren. Forretningspersonell som samhandler med et Know Your Customer (KYC)-overholdelses- og sikkerhetsgrensesnitt på digital skjerm. Identitetsverifisering, E KYC

Foto: Adobe Stock / Supatman

Finans Norge har laget en engelsk veileder for utenlandsk ambassadepersonell som beskriver tilgangen til finansielle tjenester i Norge, og forklarer hvorfor norske finansinstitusjoner må gjennomføre KYC på sine kunder.

Norske rapporteringspliktige er forpliktet til å gjennomføre kundetiltak, bedre kjent som «Kjenn din kunde-prinsippet (KYC – Know Your Customer)», etter hvitvaskingsloven på alle sine kunder. For utenlandsk ambassadepersonell og deres nærstående, gjør reglene om PEP (politisk eksponert person) at det stilles krav til forsterkede kundetiltak. I tillegg vil det ofte stilles krav til bruk av særlige legitimasjonsdokumenter.  Det kan være krevende å forklare kravene på egnet måte til ambassadepersonell.  

Finans Norge har derfor utarbeidet en engelsk guide som gir en oversikt over KYC-prosessen, og beskriver hvilke dokumenter som kreves for å bli kunde i et norsk finansforetak. Veilederen kan distribueres til egne kunder.

Caroline Sand

Meld deg på nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev

Finans Norge holder deg ukentlig oppdatert med våre siste nyheter, aktuelle saker, kurs og arrangement. Medlemmer av Finans Norge kan motta medlemsversjonen av nyhetsbrevet ved å melde seg på med sin jobb-e-postadresse.