FOSS - Forsikringsselskapenes sentrale skaderegister
For å redusere omfanget av forsikringssvindel har Finans Norge fått konsesjon fra Datatilsynet til å drive et sentralt skaderegister - FOSS.
For å redusere omfanget av forsikringssvindel har Finans Norge fått konsesjon fra Datatilsynet til å drive et sentralt skaderegister - FOSS.
Når et skadetilfelle meldes til forsikringsselskapet, vil saksbehandler melde skaden til FOSS, samtidig med ordinær skaderegistrering i eget selskap.
Dersom kunden tidligere har hatt en skade i det aktuelle selskapet, eller i et annet selskap som er medlem i Finans Norge, får saksbehandler kundens skadehistorikk.
Forsikringsselskapenes sentrale skaderegister inneholder følgende informasjon:
Det er saksbehandleren som på bakgrunn av tilbakemeldingen fra registeret, vurderer om skadesaken bør kontrolleres nærmere.
Fem meldte skader innen forskjellige forsikringsbransjer i løpet av fem år vil mest sannsynlig ikke berettige mistanke om uregelmessigheter. Ti meldte skader innen verdisakforsikring, hos fem ulike selskap løpet av fem år, vil på den annen side mest sannsynlig resultere i at saken vurderes nøye.
Saksbehandleren vil først sjekke i eget forsikringsselskap, og eventuelt ta kontakt med tidligere saksbehandlere.
Du har rett til innsyn i personopplysninger som er registrert om deg.
Forsikringsselskapene har i sine forsikringsavtaler gjort kunden oppmerksom på at skader blir registrert i et felles register. Kunden blir også gjort spesielt oppmerksom på dette i forbindelse med at en ny skade blir lagt inn i registeret.
Registeret er ikke tillatt brukt i salgsøyemed.
FOSS driftes av Finans Norge Forsikringsdrift. Kontakt oss på foss@finansnorge.no.