Autorisasjonsordning for inkasso

Tre kollegaer som samarbeider foran en pc. To menn og en kvinne. Foto.

Foto: Nina Lawrenson/peopleimages.com/Adobe Stock

Inkassobransjen skal nå få dokumentert sin kompetanse. De første inkassoansatte startet med autorisasjonsløp våren 2025.

Det er et felles ønske i bransjen om å oppnå høy tillit og god rådgivning hos forbrukerne. En forutsetning for dette er enda bedre kompetanse og enda mer fokus på etikk i rådgivningen. Autoriseringen av rådgivere, som administreres av FinAut, vil være et betydelig løft for hele bransjen. 

Investerer i formalisering av kompetanse

Finansnæringens Autorisasjonsordninger (FinAut) har lang erfaring med autorisering av ansatte i finansnæringen. FinAut autoriserer rådgivere for å sikre at de gir god rådgivning og kundebehandling i alt fra kreditt og sparing og investering til forsikring. Nå skal også ansatte i inkassobransjen autoriseres, etter initiativ fra Finans Norges medlemmer. Autoriseringen vil være tilgjengelig for hele inkassobransjen. 

Om FinAut

Finansnæringens autorisasjonsordninger (FinAut) autoriserer rådgivere og robotrådgivere i finansnæringen.

FinAut er finansnæringens felles tiltak på kompetanseområdet for å sikre god rådgivning til forbrukerne gjennom å sette standarder for kompetanse, etikk og kommunikasjon.

FinAut ble etablert 1. januar 2009 og er en paraplyorganisasjon for finansnæringens autorisasjons- og godkjenningsordninger.

Eierne er Finans Norge og Verdipapirfondenes forening (VFF).

Trygge forbrukere i fokus 

Med økende økonomiske utfordringer i befolkningen, forventes det at behovet for inkassorådgivning vil øke. Kompleksiteten i sakene som håndteres blir også større, noe som stiller høyere krav til rådgivernes kompetanse. Samfunnet forventer at inkassobransjen tar større ansvar når det gjelder sosial bærekraft, økonomisk og psykisk helse. For å møte disse forventningene, er det nødvendig med en standardisert kompetanse og etikk i rådgivningen.  

Systematisk kompetanseheving 

En autorisasjonsordning i FinAut vil sette krav til, teste og dokumentere kompetansen til rådgivere. Foruten å kunne inkassofagets prosesser og lovverk, må deltakerne i autorisasjonsordningen også kunne mestre teori i praktiske oppgaver. Det legges vekt på forståelse av bransjens samfunnsansvar, bærekraft, kommunikasjon og etiske ferdigheter. Ordningen vil også omfatte kunnskap om økonomiske forhold og psykisk helse, og ikke minst bransjenormen «God skikk for inkasso».

Slik blir du autorisert hos FinAut

For å bli autorisert, må en rådgiver dokumentere sin kompetanse gjennom obligatoriske e-læringskurs. I tillegg stilles det krav til yrkesrelevant praksis. Rådgiveren må dokumentere at kompetansen holdes oppdatert og følge bransjenormen God skikk for å beholde sin autorisasjon. Autoriserte rådgivere registreres i det nasjonale registeret på finaut.no

Praktisk informasjon om autorisering på FinAut.no 

Bransjenormen «God skikk for inkasso»

Formålet er å sikre forsvarlig og effektiv inndriving av forfalte pengekrav på en måte som ivaretar og balanserer hensynet til skyldner og fordringshaver på best måte.

Meld deg på nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev

Finans Norge holder deg ukentlig oppdatert med våre siste nyheter, aktuelle saker, kurs og arrangement. Medlemmer av Finans Norge kan motta medlemsversjonen av nyhetsbrevet ved å melde seg på med sin jobb-e-postadresse.