Den europeiske standardsetterorganisasjonen EFRAG oversendte 3. desember forslag til reviderte rapporteringsstandarder til Kommisjonen. Forslaget bidrar til betydelig forenkling for selskapene som blir lovpålagt rapportering etter bærekraftsrapporteringsdirektivet (CSRD).
Forbedret struktur for å unngå dobbeltrapportering
EFRAG foreslår flere strukturelle endringer for å forenkle rapporteringen – både for brukere av informasjonen og rapporterende foretak. Det gis for eksempel mulighet til å utarbeide et sammendrag og etablere vedlegg i rapporteringen. EFRAG foreslår videre å samle «policyer, handlinger and mål» («PAT-ene») i én del av rapporten (ESRS2). «Fair presentation» implementeres som et grunnleggende prinsipp for all rapportering, også for å sikre økt samsvar med de internasjonale finansielle rapporteringsstandardene (IFRS).
– Finans Norge mener EFRAG har gjort er grundig og viktig jobb. Det er særlig positivt at det kommer konkrete forslag for å unngå dobbeltrapportering, slik at vesentlig informasjon blir lettere tilgjengelig, sier Benedicte Bjerknes, fagsjef bærekraft i Finans Norge.
EFRAG har også lansert «ESRS Knowledge Hub», en digital plattform som skal bistå selskaper i implementeringen av rapporteringskravene.
Færre krav og enklere dobbel vesentlighetsanalyse
EFRAG foreslår å redusere eller slå sammen en rekke beskrivende rapporteringskrav. I tillegg foreslår EFRAG å redusere antall datapunkter fra 1073 til 320 totalt, og tydeliggjør vesentlighet som et generelt filter for bærekraftsrapportering.
Å gjennomføre en dobbel vesentlighetsanalyse for å kartlegge hvordan virksomheten både påvirker og blir påvirket ligger fortsatt som et grunnleggende prinsipp i CSRD, men EFRAG foreslår forenklinger i prosess og rapportering.
Selskaper kan velge om de vil starte «ovenfra og ned» eller «nedenfra og opp» når de skal identifisere vesentlige temaer. Det blir også enklere å rapportere om forventede økonomiske konsekvenser («anticipated financial effects»). Forenklingen innebærer at det ikke er krav til kvantitative data, dersom ulike forutsetninger er oppfylt (SBM-3, 28).
EFRAG implementerer også lettelser i bruk av tall og estimater gjennom prinsippet «undue cost and effort». Dette medfører rapporteringslettelser der det ikke finnes tall eller der det anses som uforholdsmessig krevende å fremskaffe data.
Særskilt for finans
EFRAG har tatt hensyn til egne regelverk for finans, som SFDR og Pilar III, for å sikre at kravene harmoniseres på tvers. Finansinstitusjoner er unntatt fra å rapportere absolutte verdier for scope 3-utslipp, kategori 15 intensitetsmål, gitt at eksplisitte vilkår er oppfylt (ref. AR13).
– Finans Norge har bidratt aktivt i arbeidet gjennom våre europeiske bransjeorganisasjoner, og følger prosessen videre for å ivareta interessene til norsk finansnæring, sier Bjerknes.
Veien videre
Endringene fra EFRAG bygger på erfaringer fra foretak som har rapportert for 2024, og EFRAG har mottatt mer enn 700 tilbakemeldinger. I tillegg bygger endringene på innspill fra eksterne møter, høringer og workshops.
EU-kommisjonen jobber nå med å forberede en delegert rettsakt som skal gjøre forslaget til lov. Arbeidet er en viktig del av forenklingsprosessen i EU på bærekraft (Omnibus).