Statistikken viser markedsandeler for skadeforsikringsselskapene fordelt på ulike produktområder og fordeling mellom privat og næring.
Premievolum
Premievolumet for private og individuelle avtaler utgjør 66,7 milliarder kroner, mens næringsforsikring og kollektive avtaler står for 38,6 milliarder kroner. Økningen skyldes blant annet volumvekst – flere kjøper forsikring, og verdien på objektene som forsikres har økt. I tillegg har høye erstatningskostnader de siste årene ført til et etterslep i prisjusteringene. Høy konsumprisvekst og svak valutakurs bidrar også.
Premievolumet er summen av årspriser for forsikringer per 3. kvartal, eksklusive naturskadepremie og trafikkforsikringsavgift (omtalt som bestandspremie i rapporten). Sammenlignet med 3. kvartal i fjor er det en økning på 13,6 prosent.
Motorkjøretøy og trafikkansvar
Motorforsikringer har et samlet premievolum på 40,2 milliarder kroner – en økning på 15,9 prosent fra 3. kvartal 2024. Person- og varebil økte med 16,6 prosent. Trafikkansvarspremien utgjør 11,9 milliarder kroner, med en økning på 12 prosent. Trafikkansvarspremien er den lovpålagte delen av motorforsikringen som dekker skade på personer og andres eiendom ved trafikkuhell. Premieøkningen skyldes blant annet mer kostbare reparasjoner, som følge av dyrere og mer avanserte biler.
Antall trafikkforsikrede kjøretøy økte med 1,3 prosent. Lastebil, buss og store varebiler har størst vekst (13 prosent), mens arbeidsmaskiner og traktorer økte med 3 prosent. For MC er det en liten nedgang. Antall forsikrede elsparkesykler har økt med 21 prosent til 110.600. Det ble lovpålagt med ansvarsforsikring for privateide elsparkesykler fra og med året 2023.
Hus og hytte
Premievolumet for hjem, villa og hytte er 20,0 milliarder kroner – en økning på 15 prosent fra 2. kvartal 2024. Antall forsikrede bygninger økte med drøyt 1 prosent. Rundt 40 prosent av innboforsikringer er kollektive avtaler via LO-medlemskap.
Næringsbygg
Premievolumet for næringsbygg er 14,7 milliarder kroner – en økning på 9 prosent fra i fjor. Segmentet inkluderer landbruk, kommunale bygg, boligblokker og industribygg.
Personprodukter
Personproduktene har et samlet premievolum på 16,2 milliarder kroner. Av dette er 39 prosent private avtaler som ulykke, barneforsikring og kritisk sykdom. Behandlingsforsikring har 880.500 forsikrede – en oppgang på 3 prosent fra i fjor. Økningen er størst på individuelle avtaler, med 8,7 prosent vekst.
Markedsendringer
De fire største selskapene har en samlet markedsandel på 78,0 prosent – ned fra 78,9 prosent i fjor. Fremtind Forsikring inkluderer nå Eika Forsikring etter sammenslåingen 1. oktober 2024.
If og Tryg har størst reduksjon i markedsandel, mens Gjensidige og Fremtind har mindre nedgang. Storebrand vokser mest blant de mindre aktørene, fra 5,0 til 5,7 prosent. Frende (inkl. Granne) har 3,7 prosent, og KLP 2,5 prosent.
Markedsandel privat og næring
På privatmarkedet har de fire største en samlet andel på 79,9 prosent – ned ett prosentpoeng fra i fjor. På næring er andelen 74,8 prosent, opp fra 72,1 prosent. Enkelte selskaper har kun næringsportefølje, som DNB Livsforsikring, Protector og Ly.