Bankene advarer: Unge kvinner er nytt mål for telefonsvindel

En dame som netthandler på mobilen samtidig som hun slapper av med en kaffekopp i sofaen. Foto.

– Svindlerne utvikler stadig metodene sine for å tappe folks bankkontoer, sier Gry Nergård, fagdirektør antisvindel i Finans Norge. Foto: Monkey Business/Adobe Stock

Black Friday og julehandel nærmer seg – og svindlerne trapper opp. Nå advarer norske banker.

Finans Norge følger svindeltrendene tett sammen med bankene.

– Svindlerne utvikler stadig metodene sine for å tappe folks bankkontoer. Bankenes antisvindeleksperter advarer særlig mot disse tre svindelformene akkurat nå, sier Gry Nergård i Finans Norge, som er leder for Fagutvalg Antisvindel Bank (FAB). 

Netthandelsvindel

I forbindelse med Black Friday og julehandel dukker det opp mange falske nettbutikker. Noen sender aldri varer, andre sender noe helt annet enn det du har bestilt. Kjente merkevarer misbrukes ofte. Det er også mye svindel knyttet til handel på digitale markedsplasser. Svindlerne lokker deg ofte til å kommunisere utenfor markedsplattformen

Mange blir også utsatt for phishing via SMS, for eksempel fra det som ser ut som Posten eller andre pakke-leverandører. Ofrene lokkes til å logge inn via lenke eller ringe “kundeservice”. Her gir de fra seg BankID-koder og kortinformasjon, som svindlerne bruker for å tappe ofrene for penger. 

Tips: Sjekk nettbutikken før du handler. Gå direkte til nettsiden, ikke via sosiale medier. Kommuniser kun på markedsplassen når du kjøper brukt. Del aldri sensitiv informasjon etter SMS eller telefonsamtale med en pakkeleverandør. 

Investeringssvindel 

Investeringssvindel er en av de svindelformene som rammer ofrene aller hardest. Ofrene taper gjerne flere hundre tusen kroner, og i tillegg tar de ofte opp lån for å finansiere «gode investeringer». 

Det er vanlig at svindelofrene selv tar kontakt med svindleren, gjerne etter å ha sett en annonse i sosiale medier hvor en kjent person lover «garantert skyhøy avkastning til lav risiko». Svindlerne manipulerer ofrene til å gjennomføre investeringene selv, og investeringsobjektene kan være både krypto, aksjer eller eiendom. 

Tips: Tenk gjennom om tilbudet virker for godt til å være sant – da er det som regel det. 

Telefonsvindel – unge kvinner er nytt mål 

Tidligere har spesielt eldre kvinner vært hovedmål for svindlere som ringer og utgir seg for å være banken, politiet eller andre autoriteter. Nå ser bankene en ny utvikling – yngre kvinner blir oftere kontaktet. 

Fremgangsmåten er fortsatt lik. Svindlerne ber om BankID-informasjon, kortdetaljer eller tilgang til datamaskin, og kan be deg flytte penger til en «sikker konto». Ofte fortsetter svindelen i flere kanaler som SMS og nettsider, hvis de først får kontakt. 

Tips: Legg på! Ikke del sensitiv informasjon med noen. Banken vil aldri be deg om å flytte penger til en «sikker konto».

Fakta om svindel

  • I 2024 ble norske bankkunder svindlet for 1,2 milliarder kroner, ifølge Finanstilsynet
  • Svindel er et voksende samfunnsproblem som rammer enkeltpersoner, og brukes til å finansiere alvorlig kriminalitet
  • Svindel.no følger utviklingen av svindel, og hjelper nordmenn med å lære seg selvforsvar

Lurer du på noe? Ta gjerne kontakt.
Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge. Foto.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi holder deg oppdatert hver uke med nyheter, aktuelle saker, kurs og arrangementer. Er du ansatt i en av Finans Norges medlemsbedrifter, får du en egen medlemsversjon.