Mulig forsinkelse av forenklinger i EU-taksonomien

Publisert

Eksteriør utenfor EU-parlamentet i Brussel. Foto.

Selv om Finansdepartementet har vært tydelige på at norske foretak kan legge til grunn de samme kravene som i EU, gjør den siste utviklingen det vanskelig å avgjøre om foretak skal rapportere etter gammelt eller nytt regelverk for regnskapsåret 2025. Foto: respiro888/Adobe Stock

Usikkerhet i EU-prosessen gjør det krevende for foretak å planlegge rapporteringen for 2025. Finans Norge anbefaler tett dialog med revisor.

Den 4. juli vedtok EU-kommisjonen en rettsakt for å forenkle bruken av taksonomirammeverket. Endringene er en del av den pågående Omnibus-prosessen, og har som mål å gjøre rapportering enklere og redusere den administrative byrden for foretak. 

Planlagt ikrafttredelse 

Etter planen skal endringene gjelde fra 1. januar 2026, og vil dermed påvirke rapporteringen for regnskapsåret 2025. Regelverket åpner samtidig opp for at foretak kan vente med å ta i bruk de nye reglene til regnskapsåret 2026, dersom det er mer hensiktsmessig.   

Hva skjer nå? 

Før regelverket kan publiseres i EU-tidende, må det gjennom en såkalt scrutiny-periode, hvor EU-parlamentet og Rådet har mulighet til å komme med innsigelser. Denne perioden var opprinnelig fire måneder, men er nå forlenget med to måneder - til 5.januar 2026. Regelverket trer formelt ikraft 20 dager etter publisering i EU-tidende. 

Enkelte parlamentsmedlemmer har nylig fremmet innsigelser til regelverket. Selv om det trolig ikke er flertall for disse innsigelsene, kan prosessen likevel bli forsinket. Dette skaper usikkerhet om når forenklingene faktisk trer i kraft. 

Hva betyr dette for norske foretak? 

Finansdepartementet har vært tydelige på at norske foretak kan legge til grunn de samme kravene som i EU, uavhengig av en eventuell forsinkelse i EØS-prosessen. Likevel kan den siste utviklingen gjøre det krevende for foretak å avgjøre om de skal rapportere etter gammelt eller nytt regelverk for regnskapsåret 2025. 

Vi oppfordrer rapporterende foretak til å ha tett dialog med revisor for å avklare hva som er mest hensiktsmessig i lys av den pågående usikkerheten, sier Mari Betanzo, fagsjef bærekraft i Finans Norge.

Lurer du på noe? Ta gjerne kontakt.
Mari Betanzo, fagsjef bærekraft i Finans Norge. Foto.

Bærekraftig finans

Her finner du flere nyheter og relevant innhold om bærekraftig finans.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi holder deg oppdatert hver uke med nyheter, aktuelle saker, kurs og arrangementer. Er du ansatt i en av Finans Norges medlemsbedrifter, får du en egen medlemsversjon.