Hver dag sørger norske inkassobyråer for at store og små bedrifter får betalt for varer og tjenester de har levert. Inkassobransjen er dermed en avgjørende del av den finansielle verdikjeden og bidrar til trygghet og likviditet i næringslivet. Samtidig har selskapene betydelige kostnader for å følge opp og gi råd til forbrukere som står i de aller mest krevende økonomiske situasjonene.
Dette har også vært bakgrunnen for bransjens forventninger om en inflasjonsjustering av inkassosatsen som i praksis har stått stille siden 2017. En justering er nødvendig for å opprettholde gode tjenester og et godt rådgivningstilbud til dem som trenger det mest.
Torsdag 9.oktober sendte Justis- og beredskapsdepartementet sitt utkast til justering av inkassosatsen på høring. Den nye satsen er foreslått til 750 kroner. En økning på drøyt sju prosent i en periode som har vært over 30 prosent. Dette er en kostnadsdekning bestem av staten for at det på enkelte områder kan tilbys gode tjenester til befolkningen.
– Økningen ønskes selvsagt velkommen av bransjen som år for år har mistet mellom tre og fem prosent av sine årlige kostnadsdekninger som følge av inflasjonen, sier inkassodirektør Eddy Kjær i Finans Norge.
– Samtidig er det på det rene at dersom denne endringen blir stående vil den tilsvare et kostnadsdekningsnivå fra 2019 – mens bransjen som alle andre har reele utgifter på 2025-nivå. I mellomtiden er det altså slik at omtrent halvparten av inkassoselskapene går med underskudd og antall ansatte er sterkt redusert, og dette gjelder særlig bedriftene som investerer mest i rådgivning for de som har det vanskeligst.
Over 30 prosents inntektstap
Totalt har inflasjonen ført til et tap på godt over 30 prosent av inntektene i bransjen siden 2017. Dette var bakgrunnen for at Finans Norge tidligere i år ba om en økning på 18 prosent.
– Når det er sagt er det aller viktigste for bransjen at satsen nå faktisk blir justert, og at det legges opp til årlige justeringen framover. For det er viktig å huske på at dette er kostnadsdekninger som brukes til å sikre de beste rådgiverne og IT-systemene, slik at forbrukerne får den beste hjelpen som vi kan tilby i en vanskelig situasjon.
Faktabasert debatt
Inkassodebattene handler ofte om økning i antall inkassosaker og i den såkalte fordringsmassen, altså hvor mye som kreves inn totalt i Norge. Det er dessverre vanlig at denne statistikken gjengis på en måte som gir et uriktig bilde.
– Det hevdes at det totale inkassopresset økende – det er det ikke. Finanstilsynet har den seneste tiden presentert inflasjonsjusterte tall som viser at fordringsmassen er stabil, tidvis også en lettelse for de aller fleste, sier Kjær.
Finans Norge er tilfreds med at Justis- og beredskapsdepartementet har anerkjent bransjens utfordringer med den manglende inflasjonsjusteringen, og ser fram til å gi sin høringsuttalelse i samarbeid med sine medlemmer som utgjør de største aktørene i bransjen.