Nye svindeltrender: Dette advarer bankene mot nå

Faksimile av Oljesjef Nicolai Tangen som brukes til investeringssvindel. Bak er bilde av en mann som holder på å bli svindlet. Foto.

NÅ: Oljefondsjef Nicolai Tangen brukes til svindel på Meta. Foto: Thapana_Studio/Adobe Stock

– Etter sommeren ser vi særlig tre moduser som går igjen hos bankene som vi ønsker å advare mot.

Finans Norge følger kontinuerlig med på utviklingen av svindelmetoder.

– Etter sommeren ser vi særlig tre moduser som går igjen hos bankene som vi ønsker å advare mot, sier forbrukerpolitisk direktør Gry Nergård i Finans Norge, som er leder for Fagutvalg Antisvindel Bank (FAB)

1. Investeringssvindel

Svindlere lokker med «sikre» investeringer, ofte i kryptovaluta eller aksjer, og lover høy avkastning. Det som gjør denne svindelen ekstra farlig, er at du ofte tar kontakt med svindlerne selv –  etter å ha sett annonser på sosiale medier der kjendiser anbefaler raske og trygge investeringer.

Vær også oppmerksom på svindelen «Pump & dump». Her kjøper svindlerne opp aksjer i små selskaper og «pumper» opp verdien på aksjene. Deretter lurer de andre til å kjøpe aksjene til overpris, før de selv selger seg ut – og verdien kollapser.

Tips: Hvis noe virker for godt til å være sant, er det som regel det.

2. Kjærlighetssvindel

Svindlerne bygger relasjoner over tid  – ofte via datingapper eller sosiale medier. Når tilliten er etablert, kommer forespørselen om penger, gjerne med en dramatisk historie som bakgrunn.

Tips: Del aldri penger med noen du kun har møtt digitalt.

3. Gavekortsvindel

Gavekortsvindel kan ofte være koblet til kjærlighetssvindel, der ofre blir bedt om å kjøpe gavekort – ofte Apple-gavekort – i fysiske butikker og sende dem videre til svindleren. Spesielt eldre rammes ofte.

Dette er en klassisk svindelmetode som fortsatt er svært aktuell, og den dukker opp i flere varianter. Svindlere kan for eksempel utgi seg for å være en leder, kollega eller venn og ber deg kjøpe gavekort – ofte via SMS eller e-post. Meldingene kan se troverdig ut, men intensjonen er svindel.

Tips: Vær skeptisk til forespørsler om å kjøpe gavekort for andre – selv om avsenderen ser ut til å være en du kjenner.

Fakta om svindel

  • I 2024 ble norske bankkunder svindlet for 1,2 milliarder kroner, i følge Finanstilsynet
  • Svindel er et voksende samfunnsproblem som rammer enkeltpersoner, og brukes til å finansiere annen alvorlig kriminalitet
  • Svindel.no følger utviklingen av svindel, og hjelper nordmenn med å lære seg selvforsvar
Lurer du på noe? Ta gjerne kontakt.
Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge. Foto.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi holder deg oppdatert hver uke med nyheter, aktuelle saker, kurs og arrangementer. Er du ansatt i en av Finans Norges medlemsbedrifter, får du en egen medlemsversjon.