Rapporten «Læring for livet?» , en studie blant lærerne, viser at kvaliteten på undervisningen varierer betydelig mellom skoler. Mange lærere etterlyser bedre ressurser, tydeligere prioritering i læreplanen og mer praktiske opplegg. Sammenlignet med land som Finland og Danmark, ligger Norge etter når det gjelder systematisk opplæring i økonomiske ferdigheter.
Ungdom klarer seg – men med begrenset kunnskap
Den andre rapporten, «Kunnskap om privatøkonomi blant ungdom. Endringer over tid?», der ungdom mellom 18 og 20 år er spurt, viser at ungdom flest håndterer egen økonomi greit og har lite gjeld. Likevel er kunnskapsnivået om renter, lån og langsiktig planlegging moderat. Foreldre og egne erfaringer er fortsatt de viktigste kildene til økonomisk læring, mens skolens bidrag er begrenset.
Anbefaler styrket innsats
Begge rapportene konkluderer med at videregående opplæring har et stort uutnyttet potensial. Forskerne anbefaler mer praktisk undervisning, bedre lærerkompetanse og tettere samarbeid med eksterne aktører som banker og organisasjoner.
Skolemeny kan bidra
– For mer praktisk undervisning finnes det mye læringsmateriell på skolemeny.no som lærere kan benytte seg av. Både med og uten bistand fra aktørene i Skolemeny-nettverket. Aktørene i nettverket er nettopp finansinstitusjoner og organisasjoner som har personlig økonomi som fagfelt, og som forskerne i rapportene anbefaler som samarbeidspartnere for skolen, sier Hanna Huseklepp, som er ansvarlig for nettverket på vegne av Finans Norge.
De to rapportene er finansiert av Kredinorstiftelsen, som er en av aktørene i Skolemeny-nettverket.