Digitalt utenforskap: – Det finner jeg meg ikke i

Selv om Mathias trenger litt ekstra hjelp av og til, mener han at han er i stand til å ha BankID. Foto: Finans Norge

Det sier Mathias på 24 år, med Downs syndrom. Hvordan får man tilgang til hele den digitale verden dersom man ikke har BankID? På Finans Norges forbrukerkonferanse 1. september utfordrer vi både Digitaliseringsdirektoratet og sjefen for BankID med spørsmålet; Kan alle få eID?

Finans Norge har snakket med Mathias, 24 år, som har Downs syndrom, og mamma Mette. De forteller om da Mathias var i banken og søkte om BankID, og hvordan han reagerte da han ikke fikk det.

Det finner jeg meg ikke i

– Det finner jeg meg ikke i, sier Mathias, som mener det er både upraktisk og urettferdig at han ikke får BankID.

Selv om Mathias trenger litt ekstra hjelp av og til, mener han at han er i stand til å ha BankID. Han har jobb, egen inntekt, greier fint å bruke bankkort og holder koden sin hemmelig. Når han er ute med venner og de legger ut for kino og popcorn, kan ikke han som de andre bare vippse det han skylder, for man må ha BankID for å ha Vipps.

Mamma Mette minnes utfordringene under korona, da verken Mathias eller hun kunne gå inn på Helsenorge og sjekke om koronatesten til Mathias var positiv.

Kan alle få?

For alle som ikke får BankID er det i realiteten mange tjenester som er utilgjengelige. Det gjelder både tjenester fra privat næringsliv, men også fra det offentlige.

– Det er en utfordring å være forbruker, kunde og borger i et samfunn hvor vi digitaliserer stadig flere tjenester, sier Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge.

– Vi hører fler og fler historier som Mathias sin, og vi synes det er viktig å løfte problemstillingen ettersom det tross alt er finansnæringen som har både æren og ansvaret for at Norge har blitt et av verdens mest digitale samfunn, legger hun til.

Mer om dette på Forbrukerkonferansen

På konferansen 1. september får vi høre flere historier om utfordringene med ikke å ha BankID, litt om de juridiske rammene som gjør at bankene er tilbakeholdne med å utstede BankID, Likestillings- og diskrimineringsombudet har tanker om hvorvidt det er diskriminerende å ikke få BankID, og til slutt spør vi både Digitaliseringsdirektoratet, BankID-sjefen og en jussprofessor om det er mulig å gi alle eID etter hvert.

01sep

Finans Norges Forbrukerkonferanse 2022

"Digitalt utenforskap – finansiell inkludering" er tema for årets Forbrukerkonferanse 1. september. Norge er blant de fremste digitale landene i verden. Men hva med de 600 000 som ikke er digitale? Hvordan kan vi som samfunn håndtere dette, og hva kan...