Tirsdag ble det presisert i forskrift at den enkelte bank skal sørge for at kunder har mulighet til å sette inn eller ta ut kontanter, enten i bankenes egen regi eller gjennom avtale med andre tilbydere av kontanttjenester. Finans Norge er opptatt av at kontanter tilbys så lenge samfunnet ønsker det.
Bankene har en lovpålagt plikt til å motta kontanter og gjøre innskudd tilgjengelig for kundene i form av kontanter, i tråd med kundenes forventinger og behov. Over tid har bruken av kontanter i det norske samfunnet vært fallende, og bankene har tilpasset tilbudet av kontanttjenester i tråd med etterspørselen.
De aller fleste betalinger i dag skjer digitalt, med betalingskort, mobilbetaling og nettbank. Norge ligger langt fremme på digitalisering og er et av de mest kontantløse landene i verden, med rundt 3-4 prosent av alle betalinger med oppgjør i kontanter.
Tom Høiberg, fagdirektør for betaling og digitalisering i Finans Norge. Foto: Kilian Munch
– Det er positivt at Finansdepartementet har funnet en løsning som er i samsvar med næringens syn. Det er viktig at bankenes plikter om å tilby kontanttjenester også kan oppfylles gjennom fellesløsninger i næringen, for eksempel Kontanttjenester i butikk, sier Tom Høiberg, fagdirektør for betaling og digitalisering i Finans Norge
Meld deg på nyhetsbrev
Meld deg på nyhetsbrev
Finans Norge holder deg ukentlig oppdatert med våre siste nyheter, aktuelle saker, kurs og arrangement. Medlemmer av Finans Norge kan motta medlemsversjonen av nyhetsbrevet ved å melde seg på med sin jobb-e-postadresse.