Nå skal pensjonsleverandør oppgis i a-meldingen

Gå til hovedinnhold
Publisert:

Nå skal pensjonsleverandør oppgis i a-meldingen

Personer i kontorlandskap. Foto.
Foto: ndabcreativity/Adobe Stock

Fra 2021 skal arbeidsgivere i privat sektor med tjenestepensjonsavtale (OTP) oppgi opplysninger i a-meldingen om hvilken pensjonsleverandør man har inngått avtale med. Les mer om hva dette betyr for arbeidsgiver, leverandører av lønns- og personalsystemer og pensjonsleverandører.

Fra 1. januar 2021 har arbeidsgiver plikt til å rapportere hvilken pensjonsleverandør man har avtale med. Pensjonsleverandør skal oppgis fra og med innsending av a-melding for januar 2021.

Informasjon om pensjonsleverandør i a-meldingen vil blant annet brukes til å dele inntekts- og arbeidsforholdsopplysninger fra Skatteetaten og NAV, til den pensjonsleverandørleverandør som arbeidsgiver har avtale med. Dette er en ny løsning for deling av opplysninger som skal prøves ut i et begrenset omfang fra januar 2021, med mål om utvidelse i løpet av 2021. Løsningen er et samarbeid mellom Skatteetaten, NAV, SSB, Finans Norge og pensjonsbransjen.

Les mer om hva dette betyr for de ulike involverte partene: