Rapporteringsplikt handler i OTC-derivater

Dato: 31.05.2011

Vår ref.: 11-302
Deres ref.: 07/3583 IG

Vi viser til deres høringsbrev 10.03.11 vedrørende forslag til endring i verdipapirforskriften om rapporteringsplikt for handler i derivater som gjelder finansielle instrumenter notert på regulert marked.
I dag skal verdipapirforetak rapportere til Finanstilsynet transaksjoner i finansielle instrumenter notert på regulert marked. Noterte derivater er omfattet, men ikke OTC-derivater.

Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO) er enig med Finanstilsynet at overvåkings- og tilsynsformål gjør seg tilsvarende gjeldende for OTC-derivater, når disse har noterte papirer som underliggende, som for transaksjoner i de noterte instrumentene direkte.

På denne bakgrunnen støtter vi forslaget til endring av verdipapirforskriften § 10-37 første ledd slik at kjøp og salg av derivater med finansielt instrument notert på regulert marked som underliggende blir undergitt rapporteringsplikt etter verdipapirhandelloven § 10-18.

Finanstilsynet antyder at ikrafttredelse bør kunne skje fra 01.09.11. Våre medlemmer melder imidlertid at de trenger mer tid på seg for å utvikle tilstrekkelig gode IT-systemer som kan håndtere den utvidede rapporteringsplikten. Vi ber derfor om at endringen gjennomføres minst én måned senere enn den angitte datoen.

Arne Johan Hovland
konstituert seksjonsdirektør