VEDLEGG/TOLKNINGSNOTAT TIL BRANSJENORM VEDTATT AV FNHs HOVEDSTYRE 11.10.02 OM GODTGJØRELSE AV FORSIKRINGSMEGLER Normens utgangspunkt For selskaper som mottar forretning både gjennom egne kanaler og gjennom forsikringsmegler, faktureres en særskilt pris ved salg av forsikringvia megler. Denne prisen vil i fortsettelsen her bli omtalt som meglerassistert forsikringspremie. Selskapet betaler ikke provisjon til megler. Oppdragsgiver, det vil si forsikringskjøperen står for godtgjørelsen til megler. For selskaper som har valgt enten i det alt vesentlige å selge gjennom forsikringsmeglere, eller i det alt vesentlige å selge gjennom egne kanaler, opereres det normalt bare med en pris. Det synes ikke naturlig å forutsette at slike selskaper skal operere med to priser. Fastsettelse av forsikringspremie ved avtaler assistert av megler og ved direkte salg Standardkalkylen tar utgangspunkt i den rene risikopremie, og gjør påslag for dekning av administrative kostnader, dvs. kostnader knyttet til skadebehandling, poliseutstedelse, kapitalforvaltning, og annen overhead samt for distribusjonskostnader. I annen overhead ligger eventuelle kapitalkostnader, fortjeneste/belønning av egenkapital, og eventuelt også et visst fradrag for bidrag fra finansavkastning. Ved salg hvor kjøper benytter forsikringsmegler, regner selskapet inn alle kostnader som antas å ville påløpe for selskapet ved inngåelse av kontrakter via megler. Det forutsettes at det enkelte selskap ut fra sin erfaring og kontakt med forsikringsmeglere, kan anslå hva en kontrakt av den eller den type normalt vil innebære av belastning på selskapets ressurser, på tilsvarende måte som ved den kalkyle som benyttes når egne distribusjonskanaler har kontakt med en direktekunde. Det anses ikke nødvendig at det etableres en egen avdeling eller lignende til å ivareta kontakten med meglerne, for å kunne gjøre et tilstrekkelig godt anslag. Den pris som da fremkommer, benevnes "meglerassistert forsikringspremie" eller forsikringspremie ved salg hvor forsikringstaker har benyttet megler". Dette er den prisen som selskapet vil fakturere ut til forsikringskjøper. Ved salg gjennom egen distribusjonskanal, det vil si der salget ivaretas ved egne ansatte eller ved agenter som opptrer på selskapets vegne, avspeiler kalkyleprisen alle kostnader som påløper ved å benytte denne kanalen. Hvorvidt et selskap i denne sammenheng skulle ønske å differensiere mellom ulike varianter av bruk av eget apparat, vil være opp til selskapet selv å vurdere. Som et hovedalternativ antas at det ikke differensieres, slik at kalkyleprisen ved salg gjennom egen kanal er entydig. Denne benevnes her som "forsikringspremie ved direktesalg". Hovedforskjellen mellom de to kalkyleprisene antas å ligge i forskjeller i distribusjonskostnader. Når det gjelder meglerens dokumentasjonsarbeid, dvs. arbeid med beregninger og tilrettelegging som selskapet ellers selv ville måtte utføre i forhold til en direktekunde, forutsettes at kalkylen legger inn en forutsetning om besparinger for selskapet i forhold til dette, basert på selskapets erfaringer, om nødvendig differensiert etter bransje. Kalkylen baseres på en viss minimumsinnsats eller normalinnsats fra meglers side, slik at kalkylen i de fleste tilfelle tar tilstrekkelig høyde for dokumentasjonsarbeid mv som megleren utfører. Det legges til grunn samme prinsipp for prisingfor samme kontrakt over tid. Bransjenormen tar utgangspunkt i at kalkyle for meglerassisterte forsikringer anvendes ikke bare det året som avtalen inngås, men også for etterfølgende år. Det forhindrer selvsagt ikke at denne prisen vil kunne endres over tid etter hvert som utvikling i risiko, kostnader mv tilsier det. Betaling fra selskap til megler i unntakstilfelle Differensiering av pris etter risiko Åpenhet om kalkylegrunnlaget Økt oppmerksomhet om egne kostnader Iverksettelse |
Publisert: