Finans-FREG Oppkobling

Gå til hovedinnhold
Publisert:

Oppkobling

Siden beskrive nødvendige punkter for å koble opp en virksomhet - både de punktene som virksomheten må gjøre og de punktene som FNF må utføre.

Oppgave

Forberedelser

Søknad om tilgang til folkeregisteropplysninger

Søknadsskjema (RF-1514)

  1. Gå til søknaden ved å åpne denne lenken - velg “Start tjenesten” (krever pålogging til Altinn)

  2. Søk om tilgang til rettighetspakke finans

  3. Når søknaden er behandlet og godkjent, vil din virksomhet motta en melding i Altinn.

  4. Når søknad er godkjent kan Virksomheten gå videre til “Delegere tilgang til FNF”

  5. Andre virksomheter enn de med konsesjon som finansforetak vurderes individuelt.

Hvorfor må Virksomheten søke om tilgang

  • Skjemaet skal benyttes dersom virksomheten ønsker tilgang til det moderniserte folkeregisteret.

  • Alle må søke om ny tilgang, dette gjelder enten virksomheten allerede har tilgang til folkeregisteropplysninger eller ikke.

Hvem skal benytte skjemaet

  • Alle virksomheter med et norsk organisasjonsnummer kan benytte skjemaet.

  • Den som fyller ut skjemaet må ha Altinn-rollen Begrenset signeringsrett eller være Daglig leder / Administrerende direktør.

  • Skjemaet kan ikke benyttes av privatpersoner.

Roller og rettigheter

Deligere tilgang til FNF

Virksomheten oppretter tilgang til FNF via Altinn

Integrasjonen registreres via Altinn - “Bruke Delegering som konsument”.

Bemyndiget person må via Altinn delegere tilgangen videre til FNF:

  1. Logg inn og velg deretter å representere foretaket

  2. Klikk “profil” i toppmenyen, velg så “Andre med rettigheter”.

  3. Klikk “Legge til ny person eller virksomhet”, velg “Ekstern virksomhet”

  4. Søk opp leverandøren din, ved å oppgi orgnr 994970925+ første 4 tegn av navnet Finans Norge

  5. I feltet “Gi nye rettigheter”, søk opp navnet på delegerings-skjema (Finn skjema) “Folkeregisteret - Privat virksomhet med hjemmel - På Vegen av”, og klikk dette

  6. Bekreft med å klikk “Gi rettigheter”

  7. Etter rettigheter er delegert - send en epost til freg@finansnorge.no og informer om at ditt selskap nå har delegert rettigheter

  8. Finans-FREG gir tilbakemelding pr. epost om status.

MP-integrasjon

Etter at virksomheten har gitt FNF tilgang vil FNF kunne koble opp og generere token for å hente data på vegne av virksomheten.

  • Finans-FREG oppretter MP-integrasjon på sitt eget organisasjonsnummer 994970925 med korrekt scope.
  • Finans-FREG bruker egen klient til å forespørre token på vegne av konsument (consumer_org)

SLA og brukervilkår

  • Dekkes av Skatt sin tilkoblingsavtale - Finans-FREG benytter samme SLA - virksomhetene er dermed dekket av Finans-FREG sin avtale med Skatt

Endepunkter

  • URL til tjenestene bygges opp på følgende måte.

    Produksjonsmiljø - benyttes av virksomhetene som er i produksjon med Finans-FREG tjenesten.

    QA-miljø - produksjonslikt miljø - benyttes av virksomhetene for å teste ut Finans-FREG tjenesten.

    Inttest miljø - Finans-FREG internt testmiljø - benyttes kun av Finans-FREG.

Dokumentasjon av tjenesten

  • Finans-FREG Tjenesten er dokumentert i Swagger.
  • Finans-FREG tjenesten speiler Skatt sin løsning for Rettighetspakke finans. Skatt sin Swagger dokumentasjon finner du her.
  • Fokeregisterets dokumentasjon om tjenesten finner du her.
  • Tenor testdatasøk er et arbeidsverktøy for alle som driver systemutvikling og som trenger testdata. Tenor testdatasøk finner du her.

Kort om Finans-FREG løsningen:

  • Finansvirksomhet gjør oppslag på person
    • Dette er en forutsetning for at HUB skal kunne lagre data fra Freg, første gangs oppslag registreres hos Skatt
    • Oppslaget må registreres for å kunne motta hendelsesvarsel for personen
  • Endringshendelse på person i Freg
    • HUB lytter på endringsmeldinger fra Freg og oppdaterer data i henhold til rettighetspakke
  • Sender hendelsesvarsel videre til alle som har gjort oppslag, applikasjoner som er registrert med kundeforhold får tilleggsinformasjon
  • Kundeforhold avsluttes
    • Virksomhet kan melde til HUB ved avsluttet kundeforhold for å ikke lenger få oppdateringer
    • Hvis ingen kundeforhold eksisterer slettes persondata fra HUB

Nyheter og driftsvarsler

Finans-FREG Teknisk beskrivelse av tjenesten finnes på Swagger - Swagger inneholder også en Versjonsoversikt

Status for tjenesten vil publiseres på en egen nettside - pt. ikke klar.

Kunderegister

For å kunne bruke kunderegister så må selskapet opprette kunderegister og foreta et bulkoppslag på de kundene som tilhører det spesifike kunderegisteret.

Hva som må gjøres:

  • Virksomheten registrerer person/er som skal tilhøre kundeportefølje/r.
  • En person kan knyttes til kundenr, og til flere aplikasjoner per virksomhet

Muligheter i kunderegistre

  • Opprette register
  • Spørre på person i register / endringer for person i registrer
  • Slette register

Eksempler:

1. Opprettelse av kunderegister.

curl --cert ./auth.pem -X POST 'https://qa-freg.finansnorge.no/api/registre' -H 'Content-Type: application/json' -H 'Accept: application/json' -d '{"registerkode": "KREG01", "registernavn": "Kunderegister 1"}'

2. Bulkoppslag for personer i eget kunderegister, mhp. sporing hos Skatteetaten og oppdatering av egne data.

curl --cert ./auth.pem -X POST 'https://qa-freg.freg.finansnorge.no/api/finans/v1/personer/bulkoppslag?somBestilt=true&part=person-basis&part=historikk&part=identitetsgrunnlag-utvidet&part=relasjon-utvidet' -H 'Content-Type: application/json' -H 'Accept: application/json' -d '{ "foedselsEllerDNummer": [ "12345678901", "01010100646", "04087600918" ] }'

3. Innmelding av personer i kunderegister (egenId = egen id / kundenummer for kunde).

curl --cert ./auth.pem -X POST 'https://qa-freg.finansnorge.no/api/registre/KREG01/personer' -H 'Content-Type: application/json' -H 'Accept: application/json' -d '{"personer":[ {"egenId": "id1", "foedselsEllerDNummer": "12345678901"}, {"egenId": "id2", "foedselsEllerDNummer": "01010100646"}, {"egenId": "id3", "foedselsEllerDNummer": "04087600918"} ]}'

4. Hendelser for personer i kunderegister (seq = sekvensnummer for siste nedlastede hendelse pluss én).

curl --cert ./auth.pem -X GET 'https://qa-freg.finansnorge.no/api/finans/v1/hendelser/feed?seq=1&registerkode=KREG01' -H 'Accept: application/json'

5. Nedlasting av persondata knyttet til hendelse, for oppdatering av person i eget kunderegister.

curl --cert ./auth.pem -X GET 'https://qa-freg.finansnorge.no/api/finans/v1/personer/01010100646?part=person-basis&part=historikk&part=identitetsgrunnlag-utvidet&part=relasjon-utvidet' -H 'Accept: application/json'

6. Sletting av personer fra kunderegister.

curl --cert ./auth.pem -X POST 'https://qa-freg.finansnorge.no/api/registre/KREG01/personer/slett' -H 'Content-Type: application/json' -H 'Accept: application/json' -d '{"personer":[ {"egenId": "id1" }, {"egenId": "id2" }, {"egenId": "id3" } ]}'

7. Sletting av kunderegister med personer.

curl --cert ./auth.pem -X DELETE 'https://qa-freg.finansnorge.no/api/registre/KREG01?slettPersoner=true' -H 'Accept: application/json'