Krig og fred og personvern og sånn…

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon

Krig og fred og personvern og sånn…

Gry Nergård

Vips – så ga alle kortnummeret sitt til Facebook!

Facebook og kredittkort. Foto.
Foto: Shutterstock.

De aller fleste av oss er jo opptatt av krig og fred og sånn. Og som gode nordmenn er vi som regel for fred og mot krig. Av og til er vi riktignok enige om at det er noen kriger som vi kan være litt for, hvis det er rettferdig, og det blir fred etterpå.

Vi nordmenn er enige om mye annet også. Vi har stort sett tiltro til sentrale samfunnsinstitusjoner, som Meteorologisk institutt, Politiet og Forbrukertilsynet.

Det er heldigvis også slik at de fleste har tiltro til banken sin. Det er viktig, for banktjenester er nødvendige tjenester som alle trenger og ingen kan greie seg uten i det norske samfunnet. Vi trenger lån for å bygge hus, etablere næringsvirksomhet og kjøpe bil. Vi trenger et trygt sted å spare, i tiltro til at vi får pengene våre tilbake og vel så det. Vi trenger noen som kan bidra til trygge betalingsløsninger.

Vi er veldig digitale

Nordmenn er veldig digitale når det kommer til betaling. «Alle» bruker nå nettbank til regningsbetaling, enten de er unge eller gamle. 80 prosent av alle betalinger i butikk skjer med betalingskort. Over 70 prosent av oss har tatt i bruk Vipps som vennebetalingstjeneste i løpet av de tre årene Vipps har vært i markedet.

Årsaken til at nordmenn er blant de mest digitale betalerne i verden, er nok flere: nesten alle har PC og/eller smarttelefon, vi har godt utbygde og raske nett, bankene har utviklet effektive og trygge betalingsløsninger basert på felles infrastrukur. Blant annet BankAxept.

Tillit til betalingstjenestene

Det er helt vesentlig at forbrukerne har tillit til betalingstjenestene, og minst like viktig: betalingsløsningene må gjøre seg fortjent til tilliten fra forbrukerne. Datatilsynet har tidligere i år undersøkt nordmenns tillit til digitale betalingstjenester når det gjelder å håndtere kundenes personopplysninger. I denne undersøkelsen sier 66 prosent av de spurte at betalingstjenesten kan være så nyttig og brukervennlig den vil, men at det har betydning for dem hvilket land tjenesten kommer fra. Undersøkelsen viser at tilliten til norske betalingstjenester er svært stor: hele 77 prosent av de spurte har tillit til at norske banker leverer betalingstjenester som ivaretar deres personvern. Til sammenligning svarer bare 25 prosent at de har tillit til betalingstjenester levert av amerikanske teknologiselskap som Apple og Facebook.

Ga kortnummeret til Facebook

Likevel: uken før påske ga 73 000 nordmenn kortnummeret sitt til Facebook i løpet av noen timer, da de ville gi et bidrag til Leger uten grenser som et innlegg i debatten som fulgte i kjølvannet av Sylvi Listhaugs omstridte Facebookinnlegg. Det skjedde samme uke som det ble kjent at personlig informasjon fra omtrent 50 millioner Facebook-brukere skal ha vært på avveie. Det skjedde ikke som følge av datainnbrudd eller hackerangrep. Alt hadde visstnok skjedd innenfor Facebooks retningslinjer.

Det er mulig at jeg med min bakgrunn som forbrukerombud og min nåværende jobb i Finans Norge gjør meg ekstra skeptisk. Men jeg er altså såpass skeptisk til å gi bort kortnummeret mitt til noen jeg ikke har full tillit til, at jeg ikke var blant de 73 000 som ga penger til Leger uten grenser i denne aksjonen. Jeg kommerav samme grunn  heller ikke til å få gitt bidrag til andre innsamlinger til gode formål via Facebook. Selv om jeg er opptatt av krig og fred og sånn.