FAQ

Gå til hovedinnhold

Ofte stilte spørsmål

Problemer med installasjon av DBS

Du må installere programfilen for å få opp DBS. Dersom du ikke får det til, må du kontakte egen it-avdeling eller it-kontakt som må se på administratorrettighetene på gjeldende pc.
Det kan også være problemer med brannmur.

Sjekk at TLS 1.2 er aktivert på din maskin.

Skjermbildet mitt mangler felter, eller felter er usynlige.

Det er viktig at du har riktig skjermoppløsning for å kunne se skjermbildene i DBS korrekt.
Minimumskravet for oppløsning er 1280x1024. Anbefalt oppløsning er 1920x1080 (full HD), eller 1920x1200. Husk også at innstillingene må være satt  på 100% zoom.

Problemer med pålogging i DBS - hva gjør jeg?

Får du feilmeldingen "Brukeren er bortmarkert i DBS" ved pålogging, er brukeren satt inaktiv, ta kontakt med verkstedadministrator eller send mail til DBS Support.

Har du glemt passord, trykk på lenken "Glemt passord" i påloggingsvinduet. og der legge inn ditt brukernavn for å sende deg selv et oppstartspassord på e-post.

Hvordan bestiller jeg brukerident i DBS?

Brukerident til DBS kan bestilles via Bilskadekontorets hjemmeside.

Betingelser for å bli bruker av DBS fremkommer på vår hjemmeside.

Hva er begrensningen på antall bilder/størrelse i DBS?

Maks antall bilder i DBS er 30, og bildene blir automatisk komprimert ned til max størrelse 200 kb avhengig av lys osv.

Vil DBS fungere fra en Mac eller iPad?

DBS er en smart klient / Windows applikasjon, og kreves installert på PC. CABAS-kalkylemotor med 3D-skisser er bygget som en Windows applikasjon.
Men det finnes programvareløsninger som gjør det mulig å starte opp Windows og Mac side om side, men da står bruker selv ansvarlig for dette oppsettet - dette er ikke testet av leverandør eller av Bilskadekontoret.

Vi får ikke med timepriser for eksternt lakkverksted i DBS.

Dersom man ikke får med timepriser for eksternt lakkverksted må det opprettes en avtale med underleverandør for lakk, til høyre under timepriser.

Ved forsøk på registrering av oppdrag har jeg valgt Standard oppdrag, men jeg kommer ikke videre til registreringen.

Dersom det ikke fungerer med "Standard oppdrag", så skal man endre til "Annet oppdrag" i nedtrekkslisten.

Jeg greier ikke å fjerne mva fra utskriften.

Man må legge inn 0, da det ikke fungerer med blank verdi i mva-feltet.

Når kan jeg ta e-læringskurset?

E-læringskurs er tilgjengelig etter at du har fått brukerident i DBS Nettsiden er:  https://learn.didac.no/fnf

Jeg finner ikke brukerident og passord til e-læring - hva gjør jeg?

Bilskadekontoret sender alltid informasjon om brukerident (samme som i DBS) og passord etter deltakelse på DBS-kurs eller registrering av bruker.

Dersom du fortsatt har problemer, send e-post til dbs-support@finansnorge.no.