Den tidligere IA-avtalen regulerte en plikt for virksomheter tilsluttet IA-avtalen til å ha en egenmeldingsordning som innebar 24 egenmeldingsdager eller inntil 3 egenmeldingstilfeller av 8 dager. At ordningen ikke lenger er en del av IA-avtalen innebærer at det nå at det er opp til den enkelte bedrift å videreføre, avvikle eller etablere en slik ordning etter reglene i folketrygden.
Anbefaling
I ny avtale oppfordres virksomheter til å opprettholde eller innføre utvidet egenmeldingsordning. Finans Norge anbefaler medlemmene til å evaluere dagens egenmeldingsordning for deretter å beslutte videre ordning. Det er mange fordeler med utvidet egenmeldingsordning, likevel anbefales en grundig gjennomgang slik at man er bevisst både fordeler og ulemper.
Involvering av tillitsvalgte
Virksomheter som har en ordning om utvidet egenmelding i dag og som ønsker å videreføre den, bør orientere de tillitsvalgte om dette. Øvrige virksomheter som enten vurderer å avvikle eller etablere en utvidet ordning må drøfte dette med de tillitsvalgte før beslutning.