Årets Dagligbankundersøkelse viser at det nå er 3.3 millioner nordmenn som bruker nettbank. De første nettbankene ble lansert i 1996 og frem til i dag har antall brukere vokst jevnt og trutt. De første mobilbankapplikasjonene for smarttelefoner så dagens lys for snart tre år siden, og allerede nå har over 1.1 millioner nordmenn blitt mobilbankbruker.
Stadig raskere innovasjonstakt
– Norske banker er flinke til å utnytte ny teknologi for å utvikle mer brukervennlige, fleksible og effektive tjenester, og kundene er raske til å ta de nye tjenestene i bruk. Dette er en vinn-vinn-situasjon for begge parter, sier adm. direktør Idar Kreutzer i Finans Norge.
Det tok 28 år fra de første kredittkortene ble lansert, til 50 millioner kunder verden over hadde tatt slike kort i bruk . Det tok 12 år for debetkort å nå samme masse, mens for mobilbank har det faktisk bare tatt to år.
– Dette stemmer godt med den utvikling vi ser her i Norge, sier Kreutzer.
Gir kunden valgfrihet
– Mange klarer seg med ”banken i lomma”, mens andre ønsker å ta en tur i banken med jevne mellomrom. I det norske bankmarkedet har vi i dag alt fra fullskalabanker til rene nettbanker og det gir kundene stor valgfrihet. Mobilbank er et godt eksempel på en bankinnovasjon som har truffet meget godt i markedet og som gir kunden økt valgfrihet og fleksibilitet, sier Kreutzer.
Fornøyde brukere
Nesten åtte av til sier de er godt eller svært godt fornøyd med mobilbanken. De bruker mobilbanken først og fremst for å sjekke saldo og transaksjoner, overføre penger eller betale regninger. Bankene opplyser at tallene for hvor ofte kundene overfører penger og betaler regninger med mobilbank er jevnt stigende.