– Kun 25 prosent av kundene oppsøker banken oftere enn hvert halvår. Det viser at bankenes nettbankløsninger nå er så godt utbygde at de ikke bare ivaretar de daglige bankbehovene, men langt på vei også dekker behovet når det gjelder mer kompliserte tjenester, sier senior kommunikasjonsrådgiver Ann Håkonsen i FNO.
Andelen som sier de aldri har behov for å oppsøke banken har økt fra 5 prosent til 13 prosent på disse årene.
– Utviklingen i antall bankkontorer gjenspeiler dette kundemønsteret. Det har blitt 230 færre ekspedisjonssteder i årene fra 2002 og frem til i dag. Det er ikke tvil om at nettbank har tatt over som kundenes dagligbank, sier Håkonsen.
Nesten alle bruker nettbank
Siden Nettbankundersøkelsen ble gjennomført for første gang i 2000 har andelen nettbankbrukere økt fra 17 til 80 prosent. De siste årene har de eldre kommet for fullt. I 2000 var det ingen over 65 år som brukte nettbank, nå bruker annenhver over 65 år nettbank som sin dagligbank. Gjennomsnittsalderen for nettbankbrukeren har siden 2000 økt fra 37 til 43 år.
Andre kanaler
Nettbanken har på mange måter revolusjonert kundenes måte å bruke banken på og har banet vei for kundenes bruk av andre automatiserte tjenester og selvbetjeningsløsninger. Når det gjelder regningsbetaling har e-faktura og avtalegiro gjort hverdagen enklere for kundene.
Dersom man har behov for å snakke med en bankmedarbeider, er telefonen fortsatt et nyttig hjelpemiddel, men kundene bruker i stor grad telefon også til enkle saldoforespørsler(kontofon), og flere har tatt i bruk SMS og mobilbank i kombinasjon med nettbanken.
Stadig flere elektroniske tjenester
– I tillegg ser vi nå en utvikling der stadig flere tjenester, som hittil bare har vært tilgjengelige via betjente ekspedisjonssteder og i nettbanker, også tilbys på andre nettsteder.
Drivkraften bak denne utvikling er BankID som nå er tatt i bruk av nærmere 2,5 millioner personkunder og som brukes til å sikre tilgangen til stadig flere typer tjenester. Ved hjelp av BankID kan kundene nå inngå nye spare- og finansieringsavtaler, samle sine fripoliser og tegne nye forsikringer, uten verken fysisk oppmøte i et bankkontor eller innlogging i nettbank. – Enklere for kundene og mer effektivt for næringen, sier Håkonsen.
Internett og nettbankbruk
Prosent av voksne i befolkningen
Inter- nett |
Nett- bank |
Nett- handel |
Info- søk |
E-post | Chat | Spill | Sosiale medier | |
2000 | 45 | 17 | ||||||
2001 | 59 | 30 | 21 | 51 | ||||
2002 | 58 | 36 | 22 | 49 | 49 | |||
2003 | 59 | 47 | 30 | 60 | 50 | |||
2004 | 70 | 55 | 41 | 61 | 63 | |||
2005 | 73 | 59 | 48 | 63 | 61 | 15 | ||
2006 | 79 | 66 | 48 | 62 | 63 | 22 | ||
2007 | 81 | 68 | 45 | 66 | 68 | 35 | 14 | |
2008 | 82 | 73 | 55 | 72 | 73 | 31 | 19 | |
2009 | 88 | 81 | 61 | 76 | 75 | 33 | 19 | |
2010 | 89 | 79 | 71 | 83 | 82 | 41 | 27 | 50 |
Hvor ofte besøker du et betjent bankkontor eller en bankfilial?
(Kun spurt om fra 2002)
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | |
Hver 14. dag eller oftere | 24 | 21 | 23 | 16 | 17 | 16 | 12 | 11 | 11 |
Hver måned | 27 | 28 | 27 | 26 | 25 | 21 | 22 | 17 | 15 |
Hvert halvår eller sjeldnere | 44 | 45 | 44 | 48 | 48 | 53 | 55 | 62 | 61 |
Aldri | 5 | 6 | 6 | 10 | 10 | 10 | 11 | 10 | 13 |
Bruk av kanaler 2004 - 2010
2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | |
Nettbank | 6 | 3 | 4 | 4 | 6 | 5 | 4 |
Fililal | 8 | 8 | 13 | 14 | 22 | 18 | 24 |
Telefon | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 |
Nettbank og telefon | 7 | 6 | 6 | 4 | 2 | 2 | 1 |
Nettbank og filial | 19 | 25 | 21 | 22 | 46 | 27 | 34 |
Telefon og filial | 13 | 14 | 15 | 16 | 9 | 19 | 19 |
Nettbank, filial og telefon | 46 | 43 | 40 | 39 | 14 | 27 | 17 |
Om Nettbankundersøkelsen
Nettbankundersøkelsen er en årlig landsrepresentativ spørreundersøkelse som gjennomføres av TNS Gallup på oppdrag fra FNO (tidligere år; Sparebankforeningen). Undersøkelsen gjennomføres hvert år i januar-februar. Nettbankundersøkelsen omfatter følgende tema: Kundenes valg og bruk av bank og ulike kanaler som nettbank, telefon / mobiltelefon og filial, regningsbetaling, sikkerhet, byttebarrierer, netthandel, kontantbruk og kortbruk.