– Mobiltelefonen blir et stadig viktigere verktøy for å utføre daglige banktjenester, men også til betalinger i butikker og automater. Dette vil kunne redusere behovet for kontanter ytterligere, tror direktør Jan Digranes i FNO.
Mange banker har i dag utviklet egne mobilbanktjenester der saldosjekk og betaling av regninger er noen av tjenestene. Tall fra årets Dagligbankundersøkelse viser at kundene nå begynner å få øynene opp for disse mobilapplikasjonene.
Som betalingsinstrument
I tillegg til å fungere som en nettbank, kan mobiltelefonen i fremtiden også kunne brukes til betalinger. – Det foregår en rivende utvikling av mobile betalingstjenester. Mobiltelefonen vil etter hvert kunne brukes til betalinger i butikker og i automater, ved å ”sveipe” telefonen over butikkens betalingsterminal, forteller Jan Digranes.
Reduserer behovet for kontanter
Dagligbankundersøkelsen og andre undersøkelser i regi av FNO viser at kundenes behov for kontanter i hverdagen har sunket betraktelig de siste årene. Rundt 55 prosent oppgir at de betaler med kort hver gang de handler dagligvarer, en økning på 18 prosentpoeng siden 2006.
- Det er tryggere å betale med kort enn å oppbevare mye kontanter på seg eller hjemme, sier Digranes.
Færre uttak
Åtte av ti oppgir at de sjelden eller aldri besøker et bankkontor for å ta ut penger. Antallet som tar ut kontanter i butikk minst en gang i uken, er også synkende. I 2006 var det 55 prosent som sa at de tok ut penger opptil tre ganger i uken samtidig som de handlet. Nå er denne andelen sunket til 41.
– Når kortbruken går opp, gebyrene forsvinner og det tilbys stadig flere muligheter for å gjøre opp for seg elektronisk, er det naturlig at behovet for kontanter synker. Jeg ser ikke bort fra at Norge i praksis kan bli nærmest kontantfritt i fremtiden, avslutter Jan Digranes.
Resultater
Bruk av mobil, kort og kontanter fra dagligbankundersøkelsen 2011