Moderne banktjenester minsker behovet for kontanter

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon

Moderne banktjenester minsker behovet for kontanter

Antall kunder som bruker mobiltelefonen til banktjenester har doblet seg de siste fem årene, og interessen for å ta i bruk mobilbank har økt fra 23 til 33 prosent. Dette viser tall som TNS Gallup har innhentet for Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO).

– Mobiltelefonen blir et stadig viktigere verktøy for å utføre daglige banktjenester, men også til betalinger i butikker og automater. Dette vil kunne redusere behovet for kontanter ytterligere, tror direktør Jan Digranes i FNO.

Mange banker har i dag utviklet egne mobilbanktjenester der saldosjekk og betaling av regninger er noen av tjenestene. Tall fra årets Dagligbankundersøkelse viser at kundene nå begynner å få øynene opp for disse mobilapplikasjonene.

Som betalingsinstrument

I tillegg til å fungere som en nettbank, kan mobiltelefonen i fremtiden også kunne brukes til betalinger. – Det foregår en rivende utvikling av mobile betalingstjenester. Mobiltelefonen vil etter hvert kunne brukes til betalinger i butikker og i automater, ved å ”sveipe” telefonen over butikkens betalingsterminal, forteller Jan Digranes.

Reduserer behovet for kontanter

Dagligbankundersøkelsen og andre undersøkelser i regi av FNO viser at kundenes behov for kontanter i hverdagen har sunket betraktelig de siste årene. Rundt 55 prosent oppgir at de betaler med kort hver gang de handler dagligvarer, en økning på 18 prosentpoeng siden 2006.

- Det er tryggere å betale med kort enn å oppbevare mye kontanter på seg eller hjemme, sier Digranes.
Færre uttak

Åtte av ti oppgir at de sjelden eller aldri besøker et bankkontor for å ta ut penger. Antallet som tar ut kontanter i butikk minst en gang i uken, er også synkende. I 2006 var det 55 prosent som sa at de tok ut penger opptil tre ganger i uken samtidig som de handlet. Nå er denne andelen sunket til 41.

– Når kortbruken går opp, gebyrene forsvinner og det tilbys stadig flere muligheter for å gjøre opp for seg elektronisk, er det naturlig at behovet for kontanter synker. Jeg ser ikke bort fra at Norge i praksis kan bli nærmest kontantfritt i fremtiden, avslutter Jan Digranes.

Resultater

Bruk av mobil, kort og kontanter fra dagligbankundersøkelsen 2011