Kundene vil tas med på råd

63 prosent av internettbrukerne, mot 60 prosent i fjor, er flittige deltakere på sosiale nettsteder. Stadig flere banker er til stede i de samme mediene. I Dagligbankundersøkelsen har vi spurt kundene om hva de synes bankene skal tilby på sosiale nettsteder. - Det viktigste er å bli tatt med på råd, sier senior kommunikasjonsrådgiver Ann Håkonsen i FNO.

41 prosent synes det er ganske eller svært viktig å bli tatt med på råd når bankene utvikler nye produkter og tjenester. På andreplass kommer ønsket om å ha mulighet for å fortelle banken hva de synes om den. 33 prosent synes dette er ganske eller svært viktig. På tredjeplass kommer informasjon om bankens produkter og tjenester.

Det viser årets Dagligbankundersøkelse som TNS Gallup har gjennomført på oppdrag for FNO.

Nei takk til salg

- Kunden ser ikke at de har behov for innlogging til nettbank gjennom sosiale medier, og de ønsker heller ikke at banken skal selge produkter og tjenester gjennom denne kanalen. Dette var de to alternativene som kom dårligst ut, sammen med konkurranser og spill, sier Ann Håkonsen.

YouTube-generasjonen

Blant de yngste kundene under 20 år kommer ønsket om at banken bruker demonstrasjonsfilmer som forklarer hvordan banktjenester fungerer på topp. Kanskje ikke så rart, med tanke på at de er vant til å bruke sosiale nettsteder som YouTube og MySpace. Blant de eldste var det å bli tatt med på råd og få informasjon og kundeservice som var viktigst.

Spørsmålet er stilt til de som har oppgitt at de bruker internett. Til sammen utgjør de 893 personer eller nesten 90 prosent av kundene totalt.

Figurer fra Dagligbankundersøkelsen