Moderne bankbruk med mobiltelefon

19 prosent bruker nå mobiltelefonen til banktjenester. Det er mer enn tre ganger så mange som for tre år siden. Samtidig opplyser 34 prosent av de spurte at de har interesse for mobilbank, viser en undersøkelse TNS Gallup har gjennomført for Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO).

– Vi ser en rivende utvikling av banktjenester via mobilen. Det vil bli tilbud om stadig mer avanserte tjenester, sier direktør Jan Digranes i Bank- og kapitalmarkedsavdelingen i FNO.

Mobilen vil om kort tid kunne brukes til å kunne betale for varer og tjenester. Løsningene har vært under utprøving i markedet i lengre tid. Når mobilen brukes til betaling og beløpet er under visse grenser, behøver ikke pin-koden tastes inn og selve betalingen går lynraskt.

– Det gir god trygghet for kundene og effektive betalinger, sier Digranes.

Mindre kontantbruk

Nordmenn er raske med å ta i bruk ny teknologi og fra før ligger nordmenn i verdenstoppen i kortbruk.  Vi bruker stadig oftere kort som betalingsmiddel også ved småbeløp.

55 prosent betaler med kort hver gang de handler dagligvarer og stadig flere av oss har ikke kontanter på oss i det hele tatt. I årets undersøkelse opplyser 10 prosent at de ikke har kontanter på seg, mot 6 prosent i fjor.

– Mange nærmer seg en kontantfri hverdag. Økende kortbruk og stadig flere banktjenester på mobiltelefon bidrar til denne utviklingen, sier Digranes. 

Om dagligbankundersøkelsen

Dagligbankundersøkelsen er en årlig landsrepresentativ spørreundersøkelse som gjennomføres av TNS Gallup på oppdrag fra FNO. Undersøkelsen gjennomføres hvert år i januar-februar. Utvalget består av 1000 personer over 15 år.