Filialen fortsatt god å ha

Over 600 000 nordmenn over 15 år sier de aldri er innom et bankkontor i løpet av et år. Allikevel ønsker de fleste fortsatt å få rådgivning eller diskutere lånespørsmål i et bankkontor. Og fortsatt er det mange som har behov for å tømme sparebøssa, gå i bankboksen eller ønsker å opprette konto på ”gamlemåten”. Det viser Dagligbankundersøkelsen 2012.

I løpet av de siste ti årene har andelen som sier de aldri er innom en filial eller et bankkontor økt fra 5 prosent til 15 prosent. Og andelen som sier de har besøkt banken hver måned eller sjeldnere har gått ned fra 51 prosent til 23 prosent. – De aller fleste får dekket sine dagligbankbehov gjennom nettbank og etter hvert mobilbankløsningene, sier kommunikasjonssjef Ann Håkonsen i FNO.


Fortsatt behov for bankbesøk

Men hva da med de rundt 3,4 millioner nordmenn over 15 år som sier de tar seg en tur innom et kontor i løpet av et år, hva gjør de der? Den største posten, 34 prosent, er ”annet”, som er alt fra å gå i bankboksen, tømme sparebøssa, opprette konto og innløse sjekker.  Deretter kommer rådgivning og å søke om lån og på tredjeplass uttak og innskudd av kontanter.

– Det vil nok alltid være kunder som ønsker å utføre enkelte banktjenester ved et kontor. Når vi spør om hvilken kanal kunden ønsker å bruke når de skal søke om lån eller få rådgivning er det bankkontoret som er førstevalget, sier Håkonsen. Men er det også mange som velger rådgivning gjennom nettbanken og på telefon.


Tilfreds med rådgivningen

For de som har oppgitt at de har vært i banken og fått rådgivning sier syv av ti at de i meget eller svært stor grad er tilfreds med denne rådgivningen. Tallet har holdt seg stabilt de to siste årene.

Om dagligbankundersøkelsen

Dagligbankundersøkelsen (tidligere Nettbankundersøkelsen) er en årlig landsrepresentativ spørreundersøkelse som gjennomføres av TNS Gallup på oppdrag fra FNO. Undersøkelsen gjennomføres hvert år i januar-februar. Utvalget består av ca 1 000 personer over 15 år og foretas over telefonen.