Spørreundersøkelser

Finans Norge gjennomfører jevnlig flere undersøkelser. Her publiseres resultatene løpende.

Finansbarometeret

Norsk Finansbarometer er en undersøkelse som Kantar TNS har gjennomført årlig innenfor markedene bank, skadeforsikring og livsforsikring. Undersøkelsen gjennomføres i samarbeid med Finans Norge. Finansbarometeret omfatter ca 2200 intervju gjennomført blant befolkningen på 18 år og eldre.  Tilsvarende undersøkelse er gjennomført hvert år siden 2004 innenfor bankmarkedet og siden 2006 innenfor skadeforsikring og livsforsikring. Fra 2017 er spørsmål fra Dagligbankundersøkelsen en del av Finansbarometeret.

Dagligbankundersøkelsen

Dagligbankundersøkelsen har blitt gjennomført hvert år fra år 2000. Undersøkelsen har kartlagt kundenes bruk av ulike kanaler som nettbank, telefon/mobil, filial og sosiale medier. Flere temaer har også vært berørt, blant annet kortbetalinger, kontantuttak, netthandel og omdømme. Fra 2017 har Dagligbankundersøkelsen blitt lagt ned som egen kanalundersøkelse, men de fleste spørsmålene og tidsseriene er lagt inn i Finansbarometeret

Forventningsbarometeret

Forventningsbarometeret er en undersøkelse som hvert kvartal måler norske husholdningers forventninger til egen og landets økonomi. Undersøkelsen foretas av Kantar TNS og er et samarbeidsprosjekt mellom Finans Norge og Kantar TNS. Den første målingen ble gjort i 1992 og de samme spørsmålene har blitt stilt hvert eneste kvartal siden den gang.

Husholdningsundersøkelsen

Finans Norge gjennomfører annet hvert år en husholdningsundersøkelse for å kartlegge ulike sider ved husholdningenes økonomi. Undersøkelsen kan variere i innhold fra år til år og spenner over et bredt felt, for eksempel: sparing, pensjon, forventninger om boligpriser og rente og hvem som er spesielt utsatt dersom renten stiger.