Mange gode hjelpere må veiledes

Gå til hovedinnhold
Publisert:

Mange gode hjelpere må veiledes

Illustrasjonsfoto: Eldre par som sitter på en benk

De siste årene har vi dessverre sett mange tilfeller der personer har blitt lurt av sine nærmeste til å oppgi sine BankID-hemmeligheter og så blitt svindlet. – Det er forbausende mange som sier de har hjulpet noen med å betale regninger med andres BankID. Disse trenger veiledning slik at de kan bli disponenter i stedet for å risikere å bli identitetstyver, sier forbrukerpolitisk direktør Gry Nergård i Finans Norge.

Hun viser til ferske tall fra spørreundersøkelsen Forbruker- og finanstrender. 

– BankID-kampanjen «No no» har nok ført til at flere passer bedre på sin BankID, men fortsatt er det mange som bruker andres BankID til å utføre banktjenester, sier hun.  Fire prosent, eller 170 000 nordmenn har delt sin BankID med andre det siste året. Seks prosent, eller 255 000 personer har lånt andres BankID og så mange som 17 prosent, eller 720 000 har hjulpet andre med å betale regninger, med den andres BankID.

Aktualisert problemstilling under koronakrisen

Det er spesielt eldre som har behov for hjelp til å utføre banktjenester. Dette er også den kundegruppen vi vet benytter bankkontorene mest.

– Nå som mange bankkontorer er stengt, og mange eldre sitter isolerte på grunn av smittefaren, er det ekstra viktig å sørge for å gi pårørende god veiledning i hvordan de kan hjelpe uten å bryte reglene for BankID, sier Gry Nergård.

BankID-reglene er klare på at dersom innehaveren av BankID gir andre tilgang til sine BankID-hemmeligheter har man brutt reglene for sikker bruk av BankID. Den som bruker andres BankID misbruker den andres identitet, noe som også er brudd på reglene og strengt ulovlig.

– Ikke bare bryter man BankID-avtalen, men risikoen for svindel er større, også hvis du låner bort til noen du stoler på, sier Nergård.

Mange vet ikke om disposisjonsmuligheten

21 prosent sier de er klar over at de kan bruke egen BankID når de skal hjelpe andre i nettbanken. Det betyr at hele 79 prosent ikke kjenner til muligheten eller svarer vet ikke.

– Det er med andre ord mange som trenger veiledning fra banken, sier Finans Norges forbrukerpolitiske direktør, som håper dette er noe bankene kan hjelpe sine kunder med nå som behovet er større enn noensinne.

Figurer fra undersøkelsen
Figur fra undersøkelsen
Figur fra undersøkelsen om hvor ofte du går i banken
Gry Nergård

Gry Nergård

Forbrukerpolitisk direktør

990 05 080 Gry.Nergard@finansnorge.no

Om Forbruker- og finanstrender 2020

Forbruker- og finanstrender er Kantars årlige bransjeundersøkelse i det norske bankmarkedet. 2020-versjonen er nr. 17 i rekken siden starten i 2004, og følger utviklingen i konkurransesituasjonen for alle aktørene i bransjen.

Årets undersøkelse er betydelig oppdatert, basert på Kantars samlede bransjeerfaring som leverandør for de største aktørene i bankmarkedet de siste årene.

2020-versjonen er basert på 2100 intervju med personer 18 år+ gjennomført 10.–24. februar 2020. Undersøkelsen er gjennomført på Kantars ISO-sertifiserte internettpanel som er representativt for den norske befolkningen.