30 prosent av norske forsikringskunder oppgir nå at de har kjøpt noen av sine forsikringer på nettet. For to år siden var tallet 20 prosent. Det er reiseforsikring, bilforsikring og innboforsikring som hyppigst kjøpes på nettet. Det fremgår av en forbrukerundersøkelse gjennomført av Kantar TNS i samarbeid med Finans Norge.
Prisbevisste
Undersøkelsen viser også at forbrukerne skifter forsikringsselskap stadig oftere. Nesten hver femte forbruker, 19 prosent, skiftet sitt hovedforsikringsselskap det siste året. Tilsvarende tall de to siste årene var 14 prosent i 2015 og 16 prosent i 2016. 73 prosent av de som byttet oppga pris som grunn.
– Norske forbrukere er prisbevisste og utnytter konkurransen på markedet. Det er veldig positivt. Pris er en viktig faktor som man naturligvis bør vurdere. Men forsikringer kan også ha ulike vilkår og dekninger, og det er viktig at forbrukerne både ser på pris og hva de faktisk får igjen for det de betaler, sier kommunikasjonsdirektør Jan Erik Fåne i Finans Norge.
Fornøyde kunder
93 prosent av kundene er usedvanlig fornøyd, svært fornøyd eller fornøyd med sitt eksisterende forsikringsselskap Kun 3 prosent oppgir at de er mindre fornøyd eller misfornøyd.
– Det er meget sterke tall, sier Fåne i Finans Norge.

