Når vi ser på alle aldersgrupper samlet, byttet 5 prosent hovedbankforbindelse i fjor, mens 6 prosent tok i bruk en ny tilleggsbank.
Service teller
På spørsmål om hva som utløser bankbytte, er service og bedre lånetilbud blant årsakene som hyppigst nevnes.
– Dette viser at konkurransen mellom bankene er tøff blant annet når det gjelder service og pris, noe mange kunder vet å benytte seg av, sier Neverdal.
Lett bankbytte
Bankene forsyner daglig flere nettbaserte tjenester, som Finansportalen, med pris- og renteopplysninger som bidrar til at den enkelte kunde kan sammenligne bankene.
De siste årene har finansnæringen gjennomført flere tiltak som gjør det enda enklere for kundene å bytte bank.
– Interbankreglene, som er fastsatt av bransjen selv og er forpliktende mellom bankene, innebærer blant annet at både den nye og den gamle banken skal bistå for å avslutte gamle kundeforhold og etablere nye, sier Neverdal.
Om Norsk finansbarometer
Norsk finansbarometer er en årlig undersøkelse gjennomført av TNS Gallup på vegne av Finans Norge. Den omfatter bank, skadeforsikring og livsforsikring. Undersøkelsen ble gjennomført i januar 2013 blant et representativt utvalg av den norske befolkning over 18 år. Det ble gjennomført om lag 3000 intervjuer.