Markedsstatistikk for skadeforsikring 2. kvartal 2021

Statistikken viser markedsandeler for skadeforsikringsselskapene på ulike produktområder, og andelen fordelt på privatforsikring og næring. Statistikken gjelder landbasert norsk forsikring.
Premievolum
Samlet premievolum per 2. kvartal i år er på 70,3 milliarder kroner. Dette tilsvarer en økning på 7 prosent fra tilsvarende kvartal i fjor. Økningen skyldes både antallsvekst og kostnadsvekst.
Motorforsikringer har et premievolum på 26,5 milliarder kroner; en økning på 8 prosent fra i fjor. Reiseforsikring derimot har redusert premie fra 3,7 milliarder kroner per 2. kvartal 2020 til nå 3,6 milliarder; en reduksjon på drøye 1 prosent.
Mange har skaffet seg kjæledyr i det siste, så der er det en antallsvekst på nesten 12 prosent fra i fjor. Det er 263 000 kjæledyr som nå har forsikring hos Finans Norge sine medlemmer.
Konsolidering i markedet
Det er konsolidering i markedet ved at enkelte av de store selskapene har overtatt, eller er i ferd med å overta, noen av de mindre forsikringsselskapene. Tryg overtar Codan Norge (i løpet av 1.kv.2022), og Storebrand inngikk avtale med Insr fra høsten 2020 (fornyelse av forsikringsavtalene etter som de har forfall i Insr).
I grafen er Tryg & Codan og Storebrand & Insr slått sammen som illustrasjon, men i selve statistikken framstår de fremdeles som enkeltselskaper.
Slik bruker du grafen
Denne grafen er interaktiv. Du kan klikke på menyen øverst til høyre i grafen for å laste ned regneark eller få frem andre detaljer. I tillegg kan du klikke inne i grafen for å velge hva du vil se.