Norsk økonomi er fortsatt i et tilbakeslag som følge av koronapandemien. For bankene betyr dette ekstra ressursinnsats for å følge opp og bistå kundene. Per i dag har tiltak som midlertidige betalingsutsettelser for kunder som fortsatt er i en vanskelig situasjon blitt benyttet, og fleksibilitetskvotene har bidratt til at bankene har kunnet hjelpe kunder i spesielle situasjoner.
– Finans Norge synes det er positivt at departementet nå åpner for ytterligere fleksible løsninger, i form av restrukturering av gjeld, slik at de kan hjelpe kunder med dyre lån de ikke lenger klarer å betjene, sier Finans Norges forbrukerpolitiske direktør Gry Nergård.
Flere med økonomiske problemer
Finans Norges jobbskapertall fra 3. kvartal tyder på at flere har kommet i en økonomisk vanskelig situasjon under pandemien med 76 400 færre sysselsatte i tredje kvartal sammenlignet med året.
– Det vil fortsatt være behov for at bankene finner gode løsninger for enkelte kunder når man ser at disse ikke er i stand til å betjene samlet gjeld uten, sier Nergård.