Økende svindelforsøk mot norske bankkunder

Gå til hovedinnhold
Publisert:

Økende svindelforsøk mot norske bankkunder

Enkelte banker opplever nå en økende grad av svindelforsøk mot sine kunder, både på e-post og SMS. Bankene rapporterer om at svindelforsøkene er profesjonelt utformet.

Finans Norge vil minne om at en bank aldri vil be kunden om å oppgi personlige opplysninger verken over e-post eller telefon. BankID-kodene er personlige, og skal aldri deles.

Det er særlig to svindeltyper som er veldig aktive i Norge nå, forteller Morten Tandle, administrerende direktør i Nordic Financial CERT.

Falske e-poster og SMS-er

– Vi ser mye falske e-poster og SMS-er som utgir seg for å være fra Posten og hvor Posten vil ha betalt et lite beløp for pakken som skal kunne hentes. Her fisker svindlerne etter kundenes kredittkortinformasjon, og det de egentlig gjør er å kjøpe varer for titusenvis av kroner med offerets kredittkort, forteller Tandle.

Utgir seg for å være banken

– Den andre typen svindel er hvor svindlerne utgir seg for å være banken, og sender e-post eller SMS med «Hei, vi mistenker falske aktiviteter på din konto. Ring kundeservice så snart som mulig på xxx.» Deretter ber svindlerne om kredittkortinformasjon, og ofte også BankID-påloggingsdetaljer, sier Tandle. 

Hvordan unngå svindel?

Her er åtte tips fra SpareBank 1 som er nyttige å ha i bakhodet for å unngå svindel:

  1. Aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord via e-post eller telefon, uansett hvem som ber om det – selv om personen angivelig skal komme fra banken, politiet, om de tilhører familien, venner eller andre. 

  2. Ha i bakhodet at banken din aldri vil be deg om å oppgi koder og passord via e-post, SMS eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler.

  3. Aldri still kontoen din til disposisjon for overføringer fra ukjente.

  4. Ikke svar på e-posten eller ring telefonnummeret som er oppgitt i eposten, hvis du tror det er et svindelforsøk.

  5. Ikke klikk på en mistenkelig lenke i en e-post for å se hvor den leder. Har du en dårlig magefølelse eller oppdager at du er utsatt for svindel? Ta kontakt med banken din umiddelbart via de måtene du vanligvis kontakter banker din – ikke stol på kontaktinformasjon som oppgis i e-post og SMS. Jo kortere tid det tar før banken får beskjed, jo raskere kan de agere og stoppe transaksjonen.

  6. Snakk med andre, spesielt eldre, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.

  7. Sjekk avsenders e-postadresse opp mot tidligere e-poster du har fått fra banken. Er du i tvil om e-posten kommer fra banken din, bør du kontakte bankens kundesenter før du klikker på eventuelle lenker.

  8. Sørg for å bytte passord på e-post, Facebook, Instagram mv. regelmessig, og unngå å ha samme passord flere steder.