Norsk bank eksporterer AR-teknologi til Japan

Gå til hovedinnhold
Publisert:

Norsk bank eksporterer AR-teknologi til Japan

Presentasjon i Japan - Foto EON Reality Norway og AVR Japan
Presentasjon i Japan - Foto EON Reality Norway og AVR Japan

SpareBank 1 Østlandet har hatt suksess med sin AR-App som skal gi unge økt økonomiforståelse. Nå eksporteres løsningen til skoler i teknologinasjonen Japan.

Applikasjonen ble lansert i 2018, som en del av bankens økonomiopplæring for unge i skolen. Den ble svært godt mottatt av både elever og lærere og ble lagt merke til også utenfor Norges grenser. Nå har altså interessen blitt så stor at også japanske skoler ønsker å ta i bruk appen.

- Det er morsomt at teknologi utviklet på Hamar gjør seg så bemerket. Det er ikke hver dag norsk teknologi eksporteres til tech-tunge Japan. Vi tar mål av oss å være en innovativ bank, og dette er en bekreftelse på at vi er langt fremme, sier Christian Fjestad, leder for innovasjon i SpareBank 1 Østlandet.

I partnerskap med EON Reality

Det er anerkjente EON Reality Norway som har vært SpareBank 1 Østlandet sin teknologi- og utviklingspartner omkring appen. Det er de som vil stå for selve distribusjonen i Japan gjennom en avtale med selskapet AVR Japan.

- Appen skal lanseres for Japanske skoler i oktober. Selv om Japan er et høyteknologisk land, er det fortsatt overvekt av tradisjonelle læremåter i skoleverket deres. Denne appen blir derfor et både innovativt og spennende tilskudd for Japanske elever og lærere. Vi gleder oss og er veldig spente på mottakelsen, sier Knut Henrik Aas i EON Reality Norway.   

Tar i bruk både AR-teknologi og «gamification»

Tusenvis av barn og unge på skoler og hos lag og foreninger på Østlandet har brukt appen. Den er en viktig del av bankens bærekraftsarbeid, hvor hensikten blant annet er å bidra til at barn og unge blir best mulig rustet til å håndtere sin privatøkonomi når de blir eldre. Det at appen tar i bruk AR (Augmented Reality)-teknologi og elementer fra spillverdenen (gamification), gjør at de unge får et inspirerende innblikk i temaer som yrkesvalg og lønn, budsjettering, forbruk og sparing. 

- Tilbakemeldingene fra skolene og brukerne er utelukkende positive. De melder om at dette er en morsom og engasjerende måte å lære noe om et tema som i utgangspunktet kan virke tørt og kjedelig. Det er godt å høre. Å bidra til en god privatøkonomi blant unge ser vi på som en viktig del av vårt samfunnsoppdrag, sier Fjestad.

Her kan du se appen i bruk på Grue skole 

Finans Norge: norsk finansnæring blant de ledende i verden

Teknologiutvikling er svært viktig for norsk finans- og bankbransje, og norsk finansnæring har lenge vært blant de ledende i verden når det kommer til digitalisering, effektivisering og innovative løsninger. Den utviklingen har pågått ufortrødent siden 80-tallet da man begynte å lese giroer på maskin, forteller informasjonsdirektør Tom Staavi i bransjeorganisasjonen Finans Norge.

- Norsk finansnæring har også sammen med det offentlige apparatet gjort det mye enklere å dele data på en trygg og sikker måte som sparer samfunnet for milliarder av kroner hvert år. Det mye omtalte PSD2-direktivet har akselerert bankenes innovasjonsarbeid og gjort bank enda enklere for kundene, sier Staavi.

Staavi mener det er gledelig, men ikke så overraskende, at teknologi utviklet av norske banker og forsikringsselskaper begynner å få et marked utenfor Norge.

- Vipps er et eksempel med uttalte utenlandsambisjoner, AR-appen er et annet. Det er selvfølgelig en fjær i hatten til Sparebank 1 Østlandet at et så teknologitungt land som Japan tar i bruk teknologi utviklet på Hamar. Det viser at om man har gode ideer og dyp kompetanse, kan man utvikle digitale tjenester som gir brukere også utenfor Norge stor verdi. Sparebank 1 Østlandet har bevist at avstanden mellom Hamar og Tokyo ikke er så stor i den digitale verden, det er inspirerende, avslutter Staavi.

Hva er AR?

Aaugmented reality (på norsk: Utvidet virkelighet) er en teknologi som kombinerer data fra den fysiske verden med virtuell data, for eksempel ved bruk av grafikk og lyd. Man får et ekstra lag av informasjon. Den ekstra informasjonen vil typisk ikke erstatte virkeligheten, men utvide den på en eller flere måter.