21.12.2021
Arbeidstaker som må være borte fra arbeid på grunn av covid-19, mistanke om slik sykdom, eller sykefravær som følger av vaksine for covid-19 oppfyller kravet til arbeidsuførhet. Så lenge de øvrige vilkårene for rett til sykepenger er oppfylt vil arbeidstaker derfor ha rett til sykepenger. Reglene gjelder frem til 1. juli 2022.
Kan den ansatte jobbe fra hjemmekontor, skal det ikke skrives egenmelding/sykmelding.
Når det gjelder å ta covid-19 vaksine så oppfordres arbeidstakere og arbeidsgivere til å være fleksible og finne gode løsninger som legger til rette for at man kan ta vaksine uten å være borte fra arbeidet mer enn nødvendig.
Dersom det er nødvendig å være borte fra arbeidet minst en hel arbeidsdag for å ta covid-19 vaksine, har den ansatte rett til sykepenger. I slike tilfeller oppfordres arbeidsgiverne til å godta egenmelding.
Den utvidede retten til å bruke egenmelding opphørte fra 1. juni 2020, men arbeidsgiverne kan fortsatt velge å godta egenmelding de første 16 dagene.
Refusjon fra NAV:
Arbeidsgivere betaler normalt sykelønn i 16 dager før staten overtar regningen. Regjeringen har nå besluttet at staten skal dekke utgiftene fra dag seks. Arbeidsgiverperioden beregnes på vanlig måte, og arbeidsgiver betaler sykepenger i hele arbeidsgiverperioden, men søker refusjon for dagene fra 6 til 16.
Nye regler gis virkning for sykefravær fra og med 1. desember 2021, og i første omgang frem til 1. juli 2022. Arbeidsgivers plikt til å dekke mellomlegget mellom 6G og full lønn iht. sentralavtalen § 12 gjelder som normalt og vil slå inn fra dag seks.
For alle andre situasjoner hvor den ansatte er syk og fraværende gjelder de normale reglene om arbeidsgiverperiode på 16 kalenderdager.