Flest reparasjoner på elbiler

Gå til hovedinnhold
Publisert:

Flest reparasjoner på elbiler

Knust frontrute. foto.
Foto: Thomas Brun/NTB Scanpix

Elbiler har i gjennomsnitt flere bilskadereparasjoner enn andre biler, viser tall fra Finans Norge. Tesla topper skadelisten med dobbelt så mange skader sammenlignet med snittet av bensin- og dieselbiler.

Tallene er hentet fra skadetakseringssystemet DBS (dataassistert besiktigelsessystem). DBS benyttes årlig til om lag 600 000 takster på bilskader. Bilverkstedene benytter DBS til taksering av skader og til økonomisk oppgjør med forsikringsselskapene. Det benyttes av alle forsikringsselskapene i Norge. 

Bykjøring

– Det er ikke justert for kjørelengde, og mange bruker elbilene sine mye i tettbygde strøk og byer.  Dette kan være noe av forklaringen, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Finans Norge.

Rundt 14 prosent av elbilene var i gjennomsnitt innom bilskadeverkstedet for små og store skader i fjor, mens rundt 9 prosent av fossilbilene tok turen til verksted i løpet av fjoråret. Tesla hadde en skadefrekvens på 21 prosent.

Det er bensin- og dieselbiler av merkene Citroën, Opel og Peugeot som har færrest skader rapportert inn til Finans Norges skadetakstsystem DBS.

– Her vet vi lite om årsaker, men noe kan nok skyldes et annet kjøremønster, sier Neverdal.

Flest småskader og reparasjoner

Mange av skadene er mindre skader, men i moderne biler er det mye elektronikk og teknologi innebygget i delene. Dette gjør reparasjonene mer omfattende og dyrere enn på eldre modeller.  Skader på bilruter og støtfangere på eldre biler er for eksempel langt enklere å fikse enn tilsvarende på nye biler, hvor skader ofte påvirker bilens sikkerhetssystem.

Stine Neverdal

Stine Neverdal

kommunikasjonssjef

900 33 112 Stine.Neverdal@finansnorge.no