Viktig å gjennomgå egen praksis for markedsføring av kreditt

Gå til hovedinnhold
Publisert:

Viktig å gjennomgå egen praksis for markedsføring av kreditt

Det anbefales at foretakene gjennomgår all markedsføring, inkludert markedsføring via tredjeparter. Finansforetakene har ansvar for all markedsføring av selskap og produkter, inkludert finansagentens virksomhet for foretaket. Det skriver Finans Norge i rundskriv nr 15/19, som ble sendt ut for kort tid tilbake.

Finanstilsynet publiserte 10.mai i år et rundskriv som omhandler finansagenters forhold til finansforetaksloven, hvilke oppgaver finansagenter kan utøve, register over finansagenter samt finansagenters bruk av underagenter. Forbrukertilsynet har i dialog med Finanstilsynet fulgt utviklingen i bruk av white labels i markedsføring av kreditt og i den forbindelse ble «Orienteringsbrev om markedsføring av kreditt – whitelabels, bruk av lånekalkulator, markedsføring via e-post og SMS» sendt ut 10. oktober.

Finans Norge har mottatt flere henvendelser om forståelsen av skrivene.

I rundskriv nr 15/19 omtales derfor problemstillinger rundt finansagenters bruk av underagenter og finansforetakets adgang til å bruke white label i annen markedsføring av kreditt.

Valentina Beqiri

Valentina Beqiri

juridisk seniorrådgiver

984 88 152 v.beq@finansnorge.no