Finans Norges organisasjonsmodell har ligget fast siden 2013, og i samråd med hovedstyret og de ansatte har man gjennom våren 2019 hatt en god prosess med sikte på å ytterligere forbedre Finans Norge.
Finans Norge 2.0
Målet for prosessen er å gjøre Finans Norge nærere, enklere, modigere og raskere, og prosessen har fått tilnavnet Finans Norge 2.0.
Inkludert i målsettingene ligger noen ønsker om hvordan Finans Norge skal utvikle seg;
- Nærere
- Tettere på medlemmene og næringen
- Tettere på aktuelle debatter
- Snakke om det som betyr noe for folk
- Enklere
- Tydeligere prioriteringer
- Enklere budskap
- Enklere prosesser
- Tydeligere roller og ansvar
- Modigere
- Vi må tørre mer
- Tydeligere kommunikasjon
- Ta større plass i det offentlige rom
- Raskere
- Utvikle faktagrunnlag og være premissgiver
- Komme tidligere inn i viktige prosesser
- Reagere raskere på aktuelle saker
- Økt omstillingsevne internt
Fire kjerneområder
Virksomheten i Finans Norge er fra 1. september organisert rundt de fire kjerneområdene bank og kapitalmarked, livsforsikring og pensjon, skadeforsikring og arbeidsliv.
I tillegg er det etablert et mindre lederteam enn tidligere, og med klare ansvarsforhold.
Enda klarere prioritering
For ytterligere å styrke prioriteringen av hva organisasjonen arbeider med, gjennomføres også noen ytterligere forbedringer:
- TOPP 5-SAKER innen hvert kjerneområde som prioriteres av styrer og hovedutvalg, med fokus på aktiviteter og sluttprodukter
- ØKT DELEGERING av saker til bransjestyrene og hovedutvalg arbeidsliv for å sikre effektive prosesser og tidlig påvirkning
- HOVEDSTYRET fastsetter hovedprioriteringer og behandler saker av prinsipiell karakter, saker av betydning for flere bransjeområder og saker av betydning for næringens omdømme